Lyckat Kommunrally - tävling i fågelskådning mellan Östergötlands kommuner den 17-18 november

Kommunrallyt är en lättsam (för de flesta) tävling mellan Östergötlands kommuner, om vem som ser flest fågelarter. Det är Östergötlands Ornitologiska Förening, ÖgOF, som arrangerar detta populära rally. Tävlingen ökar år från år och nu deltog 173 personer totalt och 18 var med från MBF.

Hela 94 arter hittades i Motala, vilket är nytt rekord för tävlingen. Det räckte till en hedersam 3:e plats efter Norrköping med 123 arter och Linköping med 116 arter. I Motala sågs t.ex. svart rödstjärt, silltrut och järpe

Naturguide Lars Fröhlich höll föredrag om "mitt Omberg".

Årsmöte 2019-02-10

Föreningen höll den 10 februari årsmöte. Vid det välbesökta mötet med ett 50-tal deltagare omvaldes Gunnar Myrhede till ordförande. I övrigt kan noteras att Åsa Andersson slutade som styrelsesuppleant och ersattes av Magnus Thelander. I programkommittén slutade Gabriella Saxner Johansson och Mikael Andersson. De ersattes av Monica Karlsson och Magnus Thelander. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar, avtackning och fika, höll Lars Frölich ett uppskattat föredrag om "mitt Omberg" där han skildrade berget utifrån en rad olika aspekter som bland annat kulturhistoriskt, botaniskt och geologiskt.

2018-09-27

Uppskattat föredrag om Sveriges nationalparker!

Motala bibliotek var välbesökt den 21 november då författaren och fotografen Claes Grundsten besökte Motala och berättade om Sveriges nationalparker.
Claes har som ingen annan under ca 50 år skildrat orörda landskap runt om i världen och de svenska fjällen i synnerhet.
Ett 100-tal åhörare hade bänkat sig i föreläsningssalen och fick under ca 1,5 timma höra Claes berätta om de 30 nationalparker som finns i Sverige. Med stor kunskap berättade Claes till fantastiska bilder om alltifrån hur länge parkerna funnits till dess speciella karaktär och varför just de utsetts till nationalpark. Föredraget arrangerades förutom av MBF, av Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen, Turistföreningen och Motala bibliotek.

/Roger Larsson