Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Roger Larsson avtackades som ordförande
Vid månadsträffen den 14/3 i MBF-lokalen harangerades vår nyligen avgångne styrelseordförande, Roger Larsson. Efter åtta väl genomförda ordförandeår, dessförinnan både som styrelseledamot och som drivande i programkommittén, var han mycket väl värd den uppvaktning som nu vid mötets inledning delgavs Roger.

Tillträdande ordföranden Gunnar Myrhede överräckte en färgglad blomsterbukett och kassören Evald presenterade föreningens gåva: en i trä snidad och bemålad silvertärna, konstnär: Dag Andersson, Motala.
Roger fortsätter dock sitt arbete i föreningen, nu som ledamot i styrelsen.

Text: Evald Markheden. Foto: Anita Nilsson.

Gunnar Myrhede är föreningens
nya ordförande
Vid styrelsemöte den 26/2 2018 valdes Gunnar till ordförande och Roger Larsson till vice ordförande. Gunnar har under en lång period tidigare varit vice ordförande. En annan förändring blir att styrelsen kommer att hjälpas åt att hålla i månadsträffarna. Se vidare under Aktuellt nedan.

Bussresa till Hornborga-sjön lördagen den 7 april!

Vi var 9 MBF:are som var på härlig utflykt till Hornborgasjön i fint vårväder tillsammans med Tåkerns fältstation som var arrangör av resan.

Vi fick uppleva 22 500 tranor, ett par tusen sångsvan och olika gäss och änder. Vi hade totalt 58 arter bl.a sensationellt en vit stork, fjällgås, bläsgås, röd glada m.m.

En magnifik ljudupplevelse med tranors och sångsvanars mäktiga trumpetande.

Mycket folk som vanligt och f.ö var det tranfestival denna helg.

Stort tack till Bengt och Bosse från Tåkerns fältstation som arrangerande resan.

Foto: Maria Rasch

Vårens sista Öppet hus i föreningslokalen

Torsdagen den 19 april
kl 17.00 -18.00

MBF håller Öppet hus i föreningslokalen en dag i månaden under vår och höst, oftast sista torsdagen i månaden, kl 17-18. Välkomna att t.ex. läsa eller låna böcker och tidskrifter, diskutera naturobservationer mm.
Vi bjuder på kaffe!

K
ontaktperson: Anita Nilsson, 070-642 25 54.

Välkomna!

Feed

2017-09-12, 21:42

Ny sträcka på Östgötaleden invigd

Den 10 september invigdes en ny sträcka på Östgötaleden som går runt Råssnäsudden och Marieberg i Motala. Sträckan som är 5,6 km lång invigdes i samarbete mellan Motala kommun och Korpen. Gå gärna den fina...   Mer

2017-05-11

Naturskyddsföreningen har 2017-05-22: Naturguidning på Djurkällaplaltåns isälsvsdelta

Var med och upplev det magnifika resultatet av isälvsavlagringar med, en 600 meter lång centralås med getrygg, isälvsdeltan, åsnät, åsgropar och mängder av dödisgropar! Med ökad kunskap om vårt hänförande...   Mer

2017-05-09

Rekorddeltagande vid utflykt till Illersjö!

Nästan 50 deltagare! var med vid MBF:s fågelutflykt till Illersjö våtmark den 3/5. Det blev en härlig kväll med fin samvaro. Bland alla observationer noterades ruvande sångsvan, medan knölsvanar i övrigt var...   Mer

2017-04-05

Positiv medverkan på föreningsmässan

Föreningsmässan i Motala Sporthall hölls 2017 den 1/4 och var välbesökt. Evald Markheden, som byggde upp och bemannade MBF:s monter berättar att han nog lyckats få med ett litet antal nya medlemmar av den...   Mer