Bilden är tagen när Evald tidigare år delat ut priser vid Bondebackadagen.

Minnesstund hölls för Evald Markheden

En minnesstund hölls för Evald Markheden i föreningslokalen den 28 augusti. Detta efter att Evald den 23 augusti hastigt avlidit. Evald har under många år betytt oerhört mycket för Motala biologiska förening. Vid den finstämda minnesstunden, då ett 25-tal medlemmar deltog, delades många minnen av Evald.

En hökuggla har under de första dagarna i november gästat de centrala delarna av Motala, där den höll till längs Göta kanal. Dessa bilder lyckades Marcus Olsson ta på den ganska oskygga ugglan. Hökugglan häckar företrädesvis i Norrland men uppträder vissa år söderut under vinterhalvår.
Foto: Marcus Olsson

2019-01-20

Resultat från den årliga vinterfågelräkningen av sjöfåglar

Den 13 januari genomfördes för 53:e året den årliga sjöfågelfågelinventering i Motala Ström och Motalaviken. Det var delvis isbelagt men även en hel del öppet vatten. Svanar och gräsänder dominerade. Enligt Gunnar Myrhede som ansvarade för inventeringen var det 12 deltagare som genomförde inventeringen och resultatet blev så här:
Gräsand 1593
Knipa 33
Storskrake 54
Knölsvan 138
Sångsvan 4
Kanadagås (överflygande) 26
Sothöna 102
Storskarv 1
Smådopping 1
Förutom detta noterades även 3 havsörnar och 2 havstrutar.

/Roger Larsson