Var med och inventera fåglar våren 2019

Fågelinventering i Staffanstorp
Vi inventerar fågellivet i Staffanstorps naturreservat 2019.
Vi samlas på parkeringen vid Staffanstorp, kl 18.00 förutom söndagen den 2/6, då det är kl 06.00.

Inventeringstillfällena är den 4/4, 17/4, 2/5, 16/5, 2/6 kl 06.00 och den 13/6.
Kontaktperson: Gunnar Myrhede, 076-836 24 39
och Roger Larsson, 070-652 55 19.

Inventering av Mindre hackspett i Motala kommun
Uppföljning av inventering från 80-talet i hela landet. Inventeras i rutnät. Åtminstone sju rutor att följa upp i Motala kommun!

De flesta ligger nära Motala tätort. Tre besök under tidig vår och leta bohål och sovhål i döda träd och lyssna efter spettarna! Inventeringen samordnas av Lantbruksuniversitet och ska pågå 2019–2021. Kontakta mig så samordnar vi inventeringen här i Motala! Gunnar Myrhede, 076-836 24 39.

Naturguide Lars Fröhlich höll föredrag om "mitt Omberg".

Årsmöte 2019-02-10

Föreningen höll den 10 februari årsmöte. Vid det välbesökta mötet med ett 50-tal deltagare omvaldes Gunnar Myrhede till ordförande. I övrigt kan noteras att Åsa Andersson slutade som styrelsesuppleant och ersattes av Magnus Thelander. I programkommittén slutade Gabriella Saxner Johansson och Mikael Andersson. De ersattes av Monica Karlsson och Magnus Thelander. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar, avtackning och fika, höll Lars Frölich ett uppskattat föredrag om "mitt Omberg" där han skildrade berget utifrån en rad olika aspekter som bland annat kulturhistoriskt, botaniskt och geologiskt.

2019-01-13

Glädjande medlemsutveckling!

MBF har idag hela 342 medlemmar, vilket är fler än på många år. Föreningen hade en topp för ca 20 år sedan då det var ca 460 medlemmar, men de senaste 10 åren har det varit drygt 300. Nu har antalet alltså åter stigit och är 342, vilket är väldigt roligt.

/Roger Larsson