Nya programändringar

Styrelsen har den 4/5 beslutat om en del nya programändringar för programpunkterna under maj och juni p.g.a. smittrisken av coronaviruset. En del aktiviteter kommer att få lite annat upplägg, se under respektive programpunkt. Vi ser helst att man inte samåker, utan åker i egen bil eller på förhand tar kontakt med någon som man kan åka med. Man kan ju också åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall. Tre arbetskvällar är inplanerade vid Örtagården på Bondebacka. Nattsångarutflykten till Tåkern den 13/6 har ställts in, men kommer att ersättas av en cykelutflykt söder om Boren. Nytt styrelsemöte kommer att hållas den 29/6.

Myrinventeringar i Östergötland 2020

Under våren och sommaren 2020 kommer fågellivet att inventeras på ett antal myrar i Östergötland. I Motala kommer Kärnskogsmossen och Bredsjömossen att inventeras. Jan Eklund och Gunnar Myrhede håller i inventeringarna som samordnas av ÖgOF. Vi räknar med fyra besök vid vardera myr. Om du är intresserad av att vara med, kontakta Gunnar Myrhede, tel 076-8362439.

Fågellivet på Kärnskogsmossen och Bredsjömossen kommer att inventeras i år. Passa gärna på att följa med! Denna bild är från förra årets lyckade MBF-utflykt till Bredsjömossen, där deltagarna här spanar efter orrar. Foto: Roger Larsson

Inventering av Backsvala

BirdLife Sverige har beslutat att genomföra en riksomfattande inventering av backsvala 2020 – 2021. Detta är föranlett av artens kraftiga tillbakagång under 2000-talet. Backsvalan bygger bo, ofta kolonivis, genom att gräva 50 – 100 cm långa tunnlar, främst i sand och jord. Många av dessa kolonier återfinns i sandtäkter, bergtäkter, kalkbrott etc. Ansvarig i Motala är Gunnar Myrhede, tel 076-8362439 - hör av dig till Gunnar om du är intresserad av att vara med.

Feed

2019-01-20, 19:33

Resultat från den årliga vinterfågelräkningen av sjöfåglar

Den 13 januari genomfördes för 53:e året den årliga sjöfågelfågelinventering i Motala Ström och Motalaviken. Det var delvis isbelagt men även en hel del öppet vatten. Svanar och gräsänder dominerade. Enligt...   Mer

2019-01-13, 21:39

Glädjande medlemsutveckling!

MBF har idag hela 342 medlemmar, vilket är fler än på många år. Föreningen hade en topp för ca 20 år sedan då det var ca 460 medlemmar, men de senaste 10 åren har det varit drygt 300. Nu har antalet alltså...   Mer

2018-11-20, 10:37

Lyckat Kommunrally - tävling i fågelskådning mellan Östergötlands kommuner den 17-18 november

Kommunrallyt är en lättsam (för de flesta) tävling mellan Östergötlands kommuner, om vem som ser flest fågelarter. Det är Östergötlands Ornitologiska Förening, ÖgOF, som arrangerar detta populära rally....   Mer

2018-09-27, 20:57

Uppskattat föredrag om Sveriges nationalparker!

Motala bibliotek var välbesökt den 21 november då författaren och fotografen Claes Grundsten besökte Motala och berättade om Sveriges nationalparker. Claes har som ingen annan under ca 50 år skildrat orörda...   Mer

2018-06-18, 19:11

Fågelinventering i naturreservatet Sjöbo-knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under...   Mer