Bondebackadagen blir i år inställd p.g.a. coronapandemin

Sommaren 2020

Efter att en hel del aktiviteter blev inställda under våren p.g.a. smittrisken av coronaviruset, har nu ändå 7 aktiviteter genomförts under maj och juni. Föreningen tar nu ett litet sommaruppehåll och nästa aktivitet är månadsträffen i augusti. Tyvärr blir utflykten till Tåkern inställd p.g.a. brist på ledare/ansvarig och även Bondebackadagen ställs in. Utflykten till Rå uddar den 30/8 kommer att genomföras. Som tidigare gäller att Vi helst ser att man inte samåker, utan åker i egen bil eller på förhand tar kontakt med någon som man kan åka med. Man kan ju också åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall.  Gällande aktiviteterna i september återkommer vi till hur vi gör med dem efter styrelsemöte den 26/8.

Trevlig sommar!

Fågellivet på Kärnskogsmossen och Bredsjömossen kommer att inventeras i år. Passa gärna på att följa med! Denna bild är från förra årets lyckade MBF-utflykt till Bredsjömossen, där deltagarna här spanar efter orrar. Foto: Roger Larsson

Inventering av Backsvala

BirdLife Sverige har beslutat att genomföra en riksomfattande inventering av backsvala 2020 – 2021. Detta är föranlett av artens kraftiga tillbakagång under 2000-talet. Backsvalan bygger bo, ofta kolonivis, genom att gräva 50 – 100 cm långa tunnlar, främst i sand och jord. Många av dessa kolonier återfinns i sandtäkter, bergtäkter, kalkbrott etc. Ansvarig i Motala är Gunnar Myrhede, tel 076-8362439 - hör av dig till Gunnar om du är intresserad av att vara med.

Ekoxeuppropet - hjälp till att hitta ekoxar
i Östergötland

Nu behöver Länsstyrelsen hjälp av allmänheten med att följa utvecklingen av ekoxens utbredning i Sverige. Den fridlysta ekoxen har gått starkt tillbaka i norra Europa under de senaste årtiondena och är skyddad inom hela EU. Alla medlemsländer måste rapportera ekoxens status vart sjätte år.
Länsstyrelsen i Östergötland ber nu om hjälp att
rapportera fynd av ekoxen, som är Europas största skalbagge. Redan har rapporter börjat strömma in. Var med du också!

Läs mer här om hur du rapporterar!

Leta efter ekoxar i dess miljö!

Feed

2018-09-27, 20:57

Uppskattat föredrag om Sveriges nationalparker!

Motala bibliotek var välbesökt den 21 november då författaren och fotografen Claes Grundsten besökte Motala och berättade om Sveriges nationalparker. Claes har som ingen annan under ca 50 år skildrat orörda...   Mer

2018-06-18, 19:11

Fågelinventering i naturreservatet Sjöbo-knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under...   Mer