Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Välkommen till
Kommunrallyt - en tävling i fågelskådning
lör-sön 17-18 november

Välkommen att vara med i den lättsamma tävlingen
Kommunrallyt mellan Östergötlands kommuner, om vem
som ser flest fågelarter.
Det är Östergötlands Ornitologiska Förening, ÖgOF, som arrangerar detta populära rally.

Det är ett perfekt tillfälle för dig som vill lära dig mer om fåglar!
Alla fågelintresserade är välkomna att vara med och tävla för Motala genom Motala Biologiska förening!

Anmälan görs till johan.t.jensen@gmail.com. Skriv att du representerar Motala.

Välkommen till upptaktsträff fredag 16/11, kl 18.00, i
MBF:s föreningslokal! Då lägger vi upp strategin och fikar!

Länk till ÖgOFs sida om Kommunrallyt.

Välkommen till höstens föreläsning på Motala bibliotek.
Arrangör: Motala Biologiska förening i samverkan
med Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen,
Svenska Turistföreningen och Motala bibliotek. Biljetter säljs på Motala bibliotek. Om det finns platser kvar går det även att betala inträde i samband med föreläsningen.

2018-06-18

Fågelinventering i naturreservatet Sjöbo-knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under perioden 5/4-14/6, då 6 besök (ett varannan vecka) har gjorts. Syftet har varit att få fram vilka arter som häckar i området och alltså inte exakt hur många av varje art. Vid varje inventeringstillfälle har området delats in i 2 områden, precis som deltagarna delat upp sig varje gång i 2 grupper och gått runt var sitt område. Resultatet måste utvärderas, men ca 35 arter har påträffats, men hur många av dem som bedöms häcka får vi återkomma till. Bofink, blåmes och koltrast är några av de vanligaste arterna i området. Andra arter som påträffats är t.ex. mindre hackspett, stenknäck, steglits och gröngöling.
/Roger Larsson