Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Roger Larsson avtackades som ordförande
Vid månadsträffen den 14/3 i MBF-lokalen harangerades vår nyligen avgångne styrelseordförande, Roger Larsson. Efter åtta väl genomförda ordförandeår, dessförinnan både som styrelseledamot och som drivande i programkommittén, var han mycket väl värd den uppvaktning som nu vid mötets inledning delgavs Roger.
Till-trädande ordföranden Gunnar Myrhede överräckte en färgglad blomsterbukett och kassören Evald presenterade föreningens gåva: en i trä snidad och bemålad silvertärna, konstnär: Dag Andersson, Motala.

Roger fortsätter dock sitt arbete i föreningen, nu som ledamot i styrelsen.

Text: Evald Markheden. Foto: Anita Nilsson.

Gunnar Myrhede är föreningens
nya ordförande
Vid styrelsemöte den 26/2 2018 valdes Gunnar till ordförande och Roger Larsson till vice ordförande. Gunnar har under en lång period tidigare varit vice ordförande. En annan förändring blir att styrelsen kommer att hjälpas åt att hålla i månadsträffarna. Se vidare under Aktuellt nedan.

Fint resultat för MBF i Fågeltornskampen vid Illersjö våtmark
med oväntade arter

MBF deltog i Birdlifes arrangemang Tornkampen där det gället att räkna så många fågelarter som möjligt mellan kl. 5.00-13.00 lördagen
den 5 maj .
Plats var det fina fågeltornet vid Illersjö våtmark.
MBF:s lag: Per Tufvesson, Christer Eriksson, Gabriella Saxner Johansson.
Medlemmar som anslöt och deltog längre eller kortare perioder i skådandet i tornet var Christer Johansson, Åsa och Rolf Andersson.

Totalt observerades 68 arter och ovanliga arter var silltrut, smådopping, vitkindad gås, brun glada och en pilgrimsfalk som slog en fiskmås.

Vi såg 9 arter rovfåglar och bl.a olika arter sångare ex svarthätta och gransångare som nyligen anlänt samt sjöfågel och gäss bl.a förbiflygande vitkindad gäss.

Även simmande bäver sågs och en räv sågs springande på fälten. De första kabbelekorna blommade vid bäcken.
Vi fick uppleva en fin soluppgång och morgon och alla fåglarna i det fina fågeltornet i Illersjö våtmark.

Bild: Christer Johansson, Christer Eriksson, Per Tufvesson  i fågeltornet i Illersjö.
Foto: Gabriella Saxner Johansson

Tåkern tre gånger!

Efter den fina kvällsutflykten till Svälinge den 26 april ska föreningen nu vid ytterligare två tillfällen besöka Tåkern.

Först blir det månadsträff vid Naturrum den 9 maj med föredrag och kort guidning ute om förändringarna av fågelfaunan vid Tåkern. Sedan blir det klassisk nattsångarutflykt med start vid Naturrum den 9 juni. Med andra ord är det laddat för nya upplevelser och högtidsstunder vid den fina fågelsjön!

Feed

2017-09-12, 21:42

Ny sträcka på Östgötaleden invigd

Den 10 september invigdes en ny sträcka på Östgötaleden som går runt Råssnäsudden och Marieberg i Motala. Sträckan som är 5,6 km lång invigdes i samarbete mellan Motala kommun och Korpen. Gå gärna den fina...   Mer

2017-05-11

Naturskyddsföreningen har 2017-05-22: Naturguidning på Djurkällaplaltåns isälsvsdelta

Var med och upplev det magnifika resultatet av isälvsavlagringar med, en 600 meter lång centralås med getrygg, isälvsdeltan, åsnät, åsgropar och mängder av dödisgropar! Med ökad kunskap om vårt hänförande...   Mer

2017-05-09

Rekorddeltagande vid utflykt till Illersjö!

Nästan 50 deltagare! var med vid MBF:s fågelutflykt till Illersjö våtmark den 3/5. Det blev en härlig kväll med fin samvaro. Bland alla observationer noterades ruvande sångsvan, medan knölsvanar i övrigt var...   Mer

2017-04-05

Positiv medverkan på föreningsmässan

Föreningsmässan i Motala Sporthall hölls 2017 den 1/4 och var välbesökt. Evald Markheden, som byggde upp och bemannade MBF:s monter berättar att han nog lyckats få med ett litet antal nya medlemmar av den...   Mer