Lyckat Kommunrally - tävling i fågelskådning mellan Östergötlands kommuner den 17-18 november

Kommunrallyt är en lättsam (för de flesta) tävling mellan Östergötlands kommuner, om vem som ser flest fågelarter. Det är Östergötlands Ornitologiska Förening, ÖgOF, som arrangerar detta populära rally. Tävlingen ökar år från år och nu deltog 173 personer totalt och 18 var med från MBF.

Hela 94 arter hittades i Motala, vilket är nytt rekord för tävlingen. Det räckte till en hedersam 3:e plats efter Norrköping med 123 arter och Linköping med 116 arter. I Motala sågs t.ex. svart rödstjärt, silltrut och järpe

Naturguide Lars Fröhlich höll föredrag om "mitt Omberg".

Årsmöte 2019-02-10

Föreningen höll den 10 februari årsmöte. Vid det välbesökta mötet med ett 50-tal deltagare omvaldes Gunnar Myrhede till ordförande. I övrigt kan noteras att Åsa Andersson slutade som styrelsesuppleant och ersattes av Magnus Thelander. I programkommittén slutade Gabriella Saxner Johansson och Mikael Andersson. De ersattes av Monica Karlsson och Magnus Thelander. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar, avtackning och fika, höll Lars Frölich ett uppskattat föredrag om "mitt Omberg" där han skildrade berget utifrån en rad olika aspekter som bland annat kulturhistoriskt, botaniskt och geologiskt.

2017-09-12

Ny sträcka på Östgötaleden invigd

Den 10 september invigdes en ny sträcka på Östgötaleden som går runt Råssnäsudden och Marieberg i Motala. Sträckan som är 5,6 km lång invigdes i samarbete mellan Motala kommun och Korpen. Gå gärna den fina leden runt Råssnäs med sina knotiga tallar och Mariebergsudden med urskogsliknande blandskog samtidigt som man har fin utsikt över Vättern!

/Roger Larsson