2016-11-21

Nya rekord för kommunrallyt igen!

Årets kommunrally har avgjorts den 19-20/11, där alltså Östergötlands kommuner under en helg tävlar om vem som kan se flest fågelarter. Tävlingen fortsätter att växa, i år deltog ca 160 personer och dessa rapporterade närmare 3000 olika fågelobservationer! Det var 12 MBF:are som var med och engagemanget var mycket stort! Via en sms-grupp kunde deltagarna följa vad som sågs och vad som fattades. Norrköping lyckades få ihop hela 128 arter och vann därmed tävlingen! De hade i särklass också flest antal deltagare. I Motala sågs 83 arter, vilket räckte till en fjärdeplacering av de 10 kommuner som var med. Alla observationer finns på Artportalen. Några exempel på arter som sågs i Motala var järpe, nötkråka, kattuggla och alfågel. Deltagarna uttryckte stort engagemang och glädje över detta arrangemang som har vuxit för varje år.