Var med och inventera fåglar våren 2019

Fågelinventering i Staffanstorp
Vi inventerar fågellivet i Staffanstorps naturreservat 2019.
Vi samlas på parkeringen vid Staffanstorp, kl 18.00 förutom söndagen den 2/6, då det är kl 06.00.

Inventeringstillfällena är den 4/4, 17/4, 2/5, 16/5, 2/6 kl 06.00 och den 13/6.
Kontaktperson: Gunnar Myrhede, 076-836 24 39
och Roger Larsson, 070-652 55 19.

Inventering av Mindre hackspett i Motala kommun
Uppföljning av inventering från 80-talet i hela landet. Inventeras i rutnät. Åtminstone sju rutor att följa upp i Motala kommun!

De flesta ligger nära Motala tätort. Tre besök under tidig vår och leta bohål och sovhål i döda träd och lyssna efter spettarna! Inventeringen samordnas av Lantbruksuniversitet och ska pågå 2019–2021. Kontakta mig så samordnar vi inventeringen här i Motala! Gunnar Myrhede, 076-836 24 39.

MBF:are snickrade insektshotell

Kul, roligt, intressant och meningsfullt hade de 8
MBF-medlemmar som deltog vid tillverkningen av insektshotell med Tomas och Inger Lundqvist, Naturskyddsföreningen i Motala, som instruktörer.

2018-09-27

Uppskattat föredrag om Sveriges nationalparker!

Motala bibliotek var välbesökt den 21 november då författaren och fotografen Claes Grundsten besökte Motala och berättade om Sveriges nationalparker.
Claes har som ingen annan under ca 50 år skildrat orörda landskap runt om i världen och de svenska fjällen i synnerhet.
Ett 100-tal åhörare hade bänkat sig i föreläsningssalen och fick under ca 1,5 timma höra Claes berätta om de 30 nationalparker som finns i Sverige. Med stor kunskap berättade Claes till fantastiska bilder om alltifrån hur länge parkerna funnits till dess speciella karaktär och varför just de utsetts till nationalpark. Föredraget arrangerades förutom av MBF, av Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen, Turistföreningen och Motala bibliotek.

/Roger Larsson