2018-11-20

Lyckat Kommunrally - tävling i fågelskådning mellan Östergötlands kommuner den 17-18 november

Kommunrallyt är en lättsam (för de flesta) tävling mellan Östergötlands kommuner, om vem som ser flest fågelarter. Det är Östergötlands Ornitologiska Förening, ÖgOF, som arrangerar detta populära rally. Tävlingen ökar år från år och nu deltog 173 personer totalt och 18 var med från MBF.
Hela 94 arter hittades i Motala, vilket är nytt rekord för tävlingen. Det räckte till en hedersam 3:e plats efter Norrköping med 123 arter och Linköping med 116 arter. I Motala sågs t.ex. svart rödstjärt, silltrut och järpe.

/Roger Larsson