Nya programändringar

Styrelsen har den 4/5 beslutat om en del nya programändringar för programpunkterna under maj och juni p.g.a. smittrisken av coronaviruset. En del aktiviteter kommer att få lite annat upplägg, se under respektive programpunkt. Vi ser helst att man inte samåker, utan åker i egen bil eller på förhand tar kontakt med någon som man kan åka med. Man kan ju också åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall. Tre arbetskvällar är inplanerade vid Örtagården på Bondebacka. Nattsångarutflykten till Tåkern den 13/6 har ställts in, men kommer att ersättas av en cykelutflykt söder om Boren. Nytt styrelsemöte kommer att hållas den 29/6.

Myrinventeringar i Östergötland 2020

Under våren och sommaren 2020 kommer fågellivet att inventeras på ett antal myrar i Östergötland. I Motala kommer Kärnskogsmossen och Bredsjömossen att inventeras. Jan Eklund och Gunnar Myrhede håller i inventeringarna som samordnas av ÖgOF. Vi räknar med fyra besök vid vardera myr. Om du är intresserad av att vara med, kontakta Gunnar Myrhede, tel 076-8362439.

Fågellivet på Kärnskogsmossen och Bredsjömossen kommer att inventeras i år. Passa gärna på att följa med! Denna bild är från förra årets lyckade MBF-utflykt till Bredsjömossen, där deltagarna här spanar efter orrar. Foto: Roger Larsson

Inventering av Backsvala

BirdLife Sverige har beslutat att genomföra en riksomfattande inventering av backsvala 2020 – 2021. Detta är föranlett av artens kraftiga tillbakagång under 2000-talet. Backsvalan bygger bo, ofta kolonivis, genom att gräva 50 – 100 cm långa tunnlar, främst i sand och jord. Många av dessa kolonier återfinns i sandtäkter, bergtäkter, kalkbrott etc. Ansvarig i Motala är Gunnar Myrhede, tel 076-8362439 - hör av dig till Gunnar om du är intresserad av att vara med.

Feed

2020-01-11, 10:58

Vinterfågelräkning av sjöfåglar 2020-01-11

Denna dag genomfördes den internationella midvinter-inventeringen för 54:e året i rad. MBF inventerade Motala ström och Motalaviken. Sju personer deltog och Gunnar Myrhede ansvarade för inventeringen. Här är...   Mer

2019-11-23, 20:06

Kommunrally

Den 16-17/11 avgjordes "Kommunrallyt" som är en tävling mellan kommunerna i Östergötland att hitta flest fågelarter under en helg och anordnades av Östergötlands Ornitologiska förening. Ett mycket trevligt och...   Mer

2019-11-10, 14:09

Vargföryngring i Östergötland

Den första vargföryngringen i modern tid har inträffat 2019 i Östergötland ett par mil från Motala. Ett vargpar som sedan 2017-2018 befunnit sig i sitt revir har nu av Länsstyrelsen konstaterats fått ut 3...   Mer

2019-08-29, 21:27

Föreningen drabbad av sorg

Vi måste tyvärr meddela att föreningen drabbats av stor sorg då Evald Markheden hastigt avlidit den 23 augusti. Evald har under många år betytt oerhört mycket för Motala biologiska förening. För att hedra...   Mer

2019-06-16, 20:47

Vilka skådarveckor i Motala!

Sällan eller aldrig har det väl setts så många ovanliga fåglar i Motala som de senaste två veckorna. Det började med att en Sommargylling dök upp den 28/5 på nästan exakt samma ställe vid Sjöbo-Knäppan som då...   Mer

<< NyareÄldre >>