Mikael Andersson och Claes Thorell spanar här vid Odensbergsviken efter sävsparv som inte ville visa sig.                                 Foto: Roger Larsson

Kommunrallyt fortsätter att växa!

Den 18-19 november genomfördes årets kommunrally, där alltså Östergötlands kommuner under en helg tävlar om vem som kan se flest fågelarter. Tävlingen fortsätter att växa, i år deltog ca 200 personer och från Motala deltog 18. Via en sms-grupp kunde deltagarna följa vad som sågs och vad som fattades. Norrköping lyckades få ihop hela 123 arter och vann därmed tävlingen! De hade också flest antal deltagare. I Motala sågs 90 arter, vilket räckte till en delad tredjeplacering av de 10 kommuner som var med. 90 arter är rekord för Motala. Tidigare har som mest setts 83 (2016). Alla observationer finns på Artportalen. Några exempel på arter som sågs i Motala var vattenrall, nötkråka, forsärla och dubbeltrast. Deltagarna uttryckte enormt engagemang och glädje över detta arrangemang som har vuxit för varje år.

Foto: Roger Larsson

Bildvisning från Vättern
     den 13 december

Vid ett flertal aktiviteter i år har Vättern stått i fokus.
        Den 27/5 besökte föreningen Fjuk. Vid månadsträffen
        den 13 december visas det bilder från Vättern.

2017-05-09

Rekorddeltagande vid utflykt till Illersjö!

Nästan 50 deltagare! var med vid MBF:s fågelutflykt till Illersjö våtmark den 3/5.
Det blev en härlig kväll med fin samvaro. Bland alla observationer noterades ruvande sångsvan, medan knölsvanar i övrigt var dominerande i sjön. Många krickor och knipor, ett skedandspar, snatterand, vigg, fisktärnor, flera ladusvalor som jagade över sjön, sävsparv och skönsjungande lövsångare.
En riktigt fin fågelsjö nära Motala som inte sällan bjuder på överraskningar och med glädje kan besökas året om.

/Christer Johansson