Mikael Andersson och Claes Thorell spanar här vid Odensbergsviken efter sävsparv som inte ville visa sig.                                 Foto: Roger Larsson

Kommunrallyt fortsätter att växa!

Den 18-19 november genomfördes årets kommunrally, där alltså Östergötlands kommuner under en helg tävlar om vem som kan se flest fågelarter. Tävlingen fortsätter att växa, i år deltog ca 200 personer och från Motala deltog 18. Via en sms-grupp kunde deltagarna följa vad som sågs och vad som fattades. Norrköping lyckades få ihop hela 123 arter och vann därmed tävlingen! De hade också flest antal deltagare. I Motala sågs 90 arter, vilket räckte till en delad tredjeplacering av de 10 kommuner som var med. 90 arter är rekord för Motala. Tidigare har som mest setts 83 (2016). Alla observationer finns på Artportalen. Några exempel på arter som sågs i Motala var vattenrall, nötkråka, forsärla och dubbeltrast. Deltagarna uttryckte enormt engagemang och glädje över detta arrangemang som har vuxit för varje år.

Foto: Roger Larsson

Bildvisning från Vättern
     den 13 december

Vid ett flertal aktiviteter i år har Vättern stått i fokus.
        Den 27/5 besökte föreningen Fjuk. Vid månadsträffen
        den 13 december visas det bilder från Vättern.

Feed

2017-04-01

Nytt i styrelsen

Styrelsen beslutade 2017-03-27 att adjungera Anita Nilsson, att delta i styrelsen fram till nästa årsmöte. Tommy Martinsson valdes på årsmötet tidigare in som ny ledamot. Vi hälsar dessa båda välkomna! I...   Mer

2017-03-31

Till minne av

Vår medlem Lars-Gunnar Nykvist avled efter en tids sjukdom den 20 mars 2017. Lars-Gunnar har under ett 10-tal år varit aktiv i MBF, där han bl a har varit ledare vid vandringar och båtutflykter. Ända fram...   Mer

2017-03-15

Uggleföredrag med Patrik Olofsson

Närmare 100 personer! hade bänkat sig i bibliotekets föreläsningssal när Patrik Olofsson besökte Motala den 13 mars. Patrik som bl a arbetar som filmare och skribent. Han har gjort ett 10-tal filmer åt SVT och...   Mer

2017-03-10

Uggleutflykt av sällan skådat slag!

Vissa aktiviteter är svårare än andra att ordna på ett bra sätt då det kräver mycket av både deltagare, ledare, väder och inte minst som i det här fallet ugglorna själva. Allt stämde denna kväll! Bra ledare i...   Mer

2017-02-12

Välbesökt årsmöte

Med drygt ett 40-tal medlemmar var föreningslokalen minst sagt välfylld då föreningen den 12 februari hade sitt årsmöte. I styrelsen avgick Magnus Thelander och ersattes av Tommy Martinsson. I övrigt omval av...   Mer