Skådning vid Hårstorpssjön, där bl.a. en svärta sågs. Foto: Christer Johansson

Kommunrally 16-17/11

Den 16-17/11 avgjordes "Kommunrallyt" som är en tävling mellan kommunerna i Östergötland att hitta flest fågelarter under en helg. Tävlingen anordnades av Östergötlands Ornitologiska förening. Ett mycket trevligt och spännande arrangemang som engagerade över 200 skådare i länet. Vi var 15 personer från Motala som kollade igenom hela kommunen i regn, dis och blåst. 87 arter hittades och räckte till en fjärdeplats vilket var mycket bra! Bl.a. sågs järpe, blå kärrhök, tjäder och en svärta i Hårstorpssjön. Norrköping vann med 128 arter och Linköping kom tvåa med 113.

/Christer Johansson

En hökuggla har under de första dagarna i november gästat de centrala delarna av Motala, där den höll till längs Göta kanal. Dessa bilder lyckades Marcus Olsson ta på den ganska oskygga ugglan. Hökugglan häckar företrädesvis i Norrland men uppträder vissa år söderut under vinterhalvår.
Foto: Marcus Olsson

2019-01-20

Resultat från den årliga vinterfågelräkningen av sjöfåglar

Den 13 januari genomfördes för 53:e året den årliga sjöfågelfågelinventering i Motala Ström och Motalaviken. Det var delvis isbelagt men även en hel del öppet vatten. Svanar och gräsänder dominerade. Enligt Gunnar Myrhede som ansvarade för inventeringen var det 12 deltagare som genomförde inventeringen och resultatet blev så här:
Gräsand 1593
Knipa 33
Storskrake 54
Knölsvan 138
Sångsvan 4
Kanadagås (överflygande) 26
Sothöna 102
Storskarv 1
Smådopping 1
Förutom detta noterades även 3 havsörnar och 2 havstrutar.

/Roger Larsson