Skådning vid Hårstorpssjön, där bl.a. en svärta sågs. Foto: Christer Johansson

Kommunrally 16-17/11

Den 16-17/11 avgjordes "Kommunrallyt" som är en tävling mellan kommunerna i Östergötland att hitta flest fågelarter under en helg. Tävlingen anordnades av Östergötlands Ornitologiska förening. Ett mycket trevligt och spännande arrangemang som engagerade över 200 skådare i länet. Vi var 15 personer från Motala som kollade igenom hela kommunen i regn, dis och blåst. 87 arter hittades och räckte till en fjärdeplats vilket var mycket bra! Bl.a. sågs järpe, blå kärrhök, tjäder och en svärta i Hårstorpssjön. Norrköping vann med 128 arter och Linköping kom tvåa med 113.

/Christer Johansson

En hökuggla har under de första dagarna i november gästat de centrala delarna av Motala, där den höll till längs Göta kanal. Dessa bilder lyckades Marcus Olsson ta på den ganska oskygga ugglan. Hökugglan häckar företrädesvis i Norrland men uppträder vissa år söderut under vinterhalvår.
Foto: Marcus Olsson

2019-06-16

Vilka skådarveckor i Motala!

Sällan eller aldrig har det väl setts så många ovanliga fåglar i Motala som de senaste två veckorna. Det började med att en Sommargylling dök upp den 28/5 på nästan exakt samma ställe vid Sjöbo-Knäppan som då den senast, för elva år sedan, gästade Motala. Ska också nämnas att en sträckte förbi Råssnäs den 19/5 i år. Sedan dök en Vit stork upp den 1/6 vid Kolmetorp. Den stannade bara någon dag. Fem gånger tidigare har den rapporterats i Motala. Den 8/6 var det dags igen, då en Lundsångare hittades vid Bondebacka. Den har aldrig tidigare setts i Motala! Den har rapporterats så sent som idag. Den 13/6 upptäcktes ytterligare en art som aldrig setts tidigare i Motala (och 37 år sedan den sågs i Östergötland), nämligen en Ringand vid Illersjö. Den har också rapporterats idag. Väldigt inspirerande och kul att så många ovanliga fåglar har besökt oss och det har också inneburit att skådare från hela Östergötland de senaste veckorna besökt Motala för att titta på de rara arterna.

Roger Larsson