Lyckat Kommunrally - tävling i fågelskådning mellan Östergötlands kommuner den 17-18 november

Kommunrallyt är en lättsam (för de flesta) tävling mellan Östergötlands kommuner, om vem som ser flest fågelarter. Det är Östergötlands Ornitologiska Förening, ÖgOF, som arrangerar detta populära rally. Tävlingen ökar år från år och nu deltog 173 personer totalt och 18 var med från MBF.

Hela 94 arter hittades i Motala, vilket är nytt rekord för tävlingen. Det räckte till en hedersam 3:e plats efter Norrköping med 123 arter och Linköping med 116 arter. I Motala sågs t.ex. svart rödstjärt, silltrut och järpe

Naturguide Lars Fröhlich höll föredrag om "mitt Omberg".

Årsmöte 2019-02-10

Föreningen höll den 10 februari årsmöte. Vid det välbesökta mötet med ett 50-tal deltagare omvaldes Gunnar Myrhede till ordförande. I övrigt kan noteras att Åsa Andersson slutade som styrelsesuppleant och ersattes av Magnus Thelander. I programkommittén slutade Gabriella Saxner Johansson och Mikael Andersson. De ersattes av Monica Karlsson och Magnus Thelander. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar, avtackning och fika, höll Lars Frölich ett uppskattat föredrag om "mitt Omberg" där han skildrade berget utifrån en rad olika aspekter som bland annat kulturhistoriskt, botaniskt och geologiskt.

2017-04-05

Positiv medverkan på föreningsmässan

Föreningsmässan i Motala Sporthall hölls 2017 den 1/4 och var välbesökt. Evald Markheden, som byggde upp och bemannade MBF:s monter berättar att han nog lyckats få med ett litet antal nya medlemmar av den tillströmmande allmänheten. Åtskilliga tidigare MBF-medlemmar passerade också förbi MBF-montern.