Bilden är tagen när Evald tidigare år delat ut priser vid Bondebackadagen.

Minnesstund hölls för Evald Markheden

En minnesstund hölls för Evald Markheden i föreningslokalen den 28 augusti. Detta efter att Evald den 23 augusti hastigt avlidit. Evald har under många år betytt oerhört mycket för Motala biologiska förening. Vid den finstämda minnesstunden, då ett 25-tal medlemmar deltog, delades många minnen av Evald.

En hökuggla har under de första dagarna i november gästat de centrala delarna av Motala, där den höll till längs Göta kanal. Dessa bilder lyckades Marcus Olsson ta på den ganska oskygga ugglan. Hökugglan häckar företrädesvis i Norrland men uppträder vissa år söderut under vinterhalvår.
Foto: Marcus Olsson

2018-06-18

Fågelinventering i naturreservatet Sjöbo-knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under perioden 5/4-14/6, då 6 besök (ett varannan vecka) har gjorts. Syftet har varit att få fram vilka arter som häckar i området och alltså inte exakt hur många av varje art. Vid varje inventeringstillfälle har området delats in i 2 områden, precis som deltagarna delat upp sig varje gång i 2 grupper och gått runt var sitt område. Resultatet måste utvärderas, men ca 35 arter har påträffats, men hur många av dem som bedöms häcka får vi återkomma till. Bofink, blåmes och koltrast är några av de vanligaste arterna i området. Andra arter som påträffats är t.ex. mindre hackspett, stenknäck, steglits och gröngöling.
/Roger Larsson