Nya programändringar

Styrelsen har den 4/5 beslutat om en del nya programändringar för programpunkterna under maj och juni p.g.a. smittrisken av coronaviruset. En del aktiviteter kommer att få lite annat upplägg, se under respektive programpunkt. Vi ser helst att man inte samåker, utan åker i egen bil eller på förhand tar kontakt med någon som man kan åka med. Man kan ju också åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall. Tre arbetskvällar är inplanerade vid Örtagården på Bondebacka. Nattsångarutflykten till Tåkern den 13/6 har ställts in, men kommer att ersättas av en cykelutflykt söder om Boren. Nytt styrelsemöte kommer att hållas den 29/6.

Myrinventeringar i Östergötland 2020

Under våren och sommaren 2020 kommer fågellivet att inventeras på ett antal myrar i Östergötland. I Motala kommer Kärnskogsmossen och Bredsjömossen att inventeras. Jan Eklund och Gunnar Myrhede håller i inventeringarna som samordnas av ÖgOF. Vi räknar med fyra besök vid vardera myr. Om du är intresserad av att vara med, kontakta Gunnar Myrhede, tel 076-8362439.

Fågellivet på Kärnskogsmossen och Bredsjömossen kommer att inventeras i år. Passa gärna på att följa med! Denna bild är från förra årets lyckade MBF-utflykt till Bredsjömossen, där deltagarna här spanar efter orrar. Foto: Roger Larsson

Inventering av Backsvala

BirdLife Sverige har beslutat att genomföra en riksomfattande inventering av backsvala 2020 – 2021. Detta är föranlett av artens kraftiga tillbakagång under 2000-talet. Backsvalan bygger bo, ofta kolonivis, genom att gräva 50 – 100 cm långa tunnlar, främst i sand och jord. Många av dessa kolonier återfinns i sandtäkter, bergtäkter, kalkbrott etc. Ansvarig i Motala är Gunnar Myrhede, tel 076-8362439 - hör av dig till Gunnar om du är intresserad av att vara med.

2018-11-20

Lyckat Kommunrally - tävling i fågelskådning mellan Östergötlands kommuner den 17-18 november

Kommunrallyt är en lättsam (för de flesta) tävling mellan Östergötlands kommuner, om vem som ser flest fågelarter. Det är Östergötlands Ornitologiska Förening, ÖgOF, som arrangerar detta populära rally. Tävlingen ökar år från år och nu deltog 173 personer totalt och 18 var med från MBF.
Hela 94 arter hittades i Motala, vilket är nytt rekord för tävlingen. Det räckte till en hedersam 3:e plats efter Norrköping med 123 arter och Linköping med 116 arter. I Motala sågs t.ex. svart rödstjärt, silltrut och järpe.

/Roger Larsson