2018-06-18

Fågelinventering i naturreservatet Sjöbo-knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under perioden 5/4-14/6, då 6 besök (ett varannan vecka) har gjorts. Syftet har varit att få fram vilka arter som häckar i området och alltså inte exakt hur många av varje art. Vid varje inventeringstillfälle har området delats in i 2 områden, precis som deltagarna delat upp sig varje gång i 2 grupper och gått runt var sitt område. Resultatet måste utvärderas, men ca 35 arter har påträffats, men hur många av dem som bedöms häcka får vi återkomma till. Bofink, blåmes och koltrast är några av de vanligaste arterna i området. Andra arter som påträffats är t.ex. mindre hackspett, stenknäck, steglits och gröngöling.