Bild från förra årets utflykt till Bredsjömossen. Det blir flera vandringar under hösten.

Hösten 2020

Under hösten kommer vi att genomföra alla utflykter som planerat, men vi ser fortfarande att man helst inte samåker, utan åker i egen bil eller på förhand tar kontakt med någon som man kan åka med. Man kan ju också åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall.

Föreningens månadsträffar kommer under hösten inte att hållas i föreningslokalen, utan i en grannlokal, Intresseföreningen gamla stan, 59:an, nedre kaptensgatan 7. Anledningen är förstås risken för smittspridning i vår ganska trånga lokal. Nu hoppas vi att så många som möjligt vill och har möjlighet att komma, då det är en betydligt större lokal och vi kan sitta med avstånd till varandra. Första månadsträffen i denna lokal blir den 9/9 då representant från Naturum Tåkern kommer på besök - välkomna!

Leta efter ekoxar i dess miljö!

Ekoxeuppropet - hjälp till att hitta ekoxar

i Östergötland

Nu behöver Länsstyrelsen hjälp av allmänheten med att följa utvecklingen av ekoxens utbredning i Sverige. Den fridlysta ekoxen har gått starkt tillbaka i norra Europa under de senaste årtiondena och är skyddad inom hela EU. Alla medlemsländer måste rapportera ekoxens status vart sjätte år.
Länsstyrelsen i Östergötland ber nu om hjälp att
rapportera fynd av ekoxen, som är Europas största skalbagge. Redan har rapporter börjat strömma in. Var med du också!

Läs mer här om hur du rapporterar!

2019-01-20

Resultat från den årliga vinterfågelräkningen av sjöfåglar

Den 13 januari genomfördes för 53:e året den årliga sjöfågelfågelinventering i Motala Ström och Motalaviken. Det var delvis isbelagt men även en hel del öppet vatten. Svanar och gräsänder dominerade. Enligt Gunnar Myrhede som ansvarade för inventeringen var det 12 deltagare som genomförde inventeringen och resultatet blev så här:
Gräsand 1593
Knipa 33
Storskrake 54
Knölsvan 138
Sångsvan 4
Kanadagås (överflygande) 26
Sothöna 102
Storskarv 1
Smådopping 1
Förutom detta noterades även 3 havsörnar och 2 havstrutar.

/Roger Larsson