2018-09-27

Uppskattat föredrag om Sveriges nationalparker!

Motala bibliotek var välbesökt den 21 november då författaren och fotografen Claes Grundsten besökte Motala och berättade om Sveriges nationalparker.
Claes har som ingen annan under ca 50 år skildrat orörda landskap runt om i världen och de svenska fjällen i synnerhet.
Ett 100-tal åhörare hade bänkat sig i föreläsningssalen och fick under ca 1,5 timma höra Claes berätta om de 30 nationalparker som finns i Sverige. Med stor kunskap berättade Claes till fantastiska bilder om alltifrån hur länge parkerna funnits till dess speciella karaktär och varför just de utsetts till nationalpark. Föredraget arrangerades förutom av MBF, av Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen, Turistföreningen och Motala bibliotek.

/Roger Larsson