Bondebackadagen 2019

Söndagen den 18 augusti, kl 11-14

Välkomna
till den årliga Bondebackadagen
då olika föreningar visar upp sin verksamhet
i den vackra miljön på Bondebacka

- Motala Biologiska förening,
- Biodlarföreningen
- Scouterna
- Friluftsfrämjandet
- Sändaramatörerna.

Tipstävling, provsmakning av örtte, honung,

Besök örtagården, korv med bröd och dryck, underhållning!

- A-foto kommer och visar kikare.
- Resurs- och placeringsgruppen, Motala       kommun, rekryterar familjehem mm.

Ett evenemang för hela familjen!
Välkomna!

MBF:are snickrade insektshotell

Kul, roligt, intressant och meningsfullt hade de 8
MBF-medlemmar som deltog vid tillverkningen av insektshotell med Tomas och Inger Lundqvist, Naturskyddsföreningen i Motala, som instruktörer.

2018-06-18

Fågelinventering i naturreservatet Sjöbo-knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under perioden 5/4-14/6, då 6 besök (ett varannan vecka) har gjorts. Syftet har varit att få fram vilka arter som häckar i området och alltså inte exakt hur många av varje art. Vid varje inventeringstillfälle har området delats in i 2 områden, precis som deltagarna delat upp sig varje gång i 2 grupper och gått runt var sitt område. Resultatet måste utvärderas, men ca 35 arter har påträffats, men hur många av dem som bedöms häcka får vi återkomma till. Bofink, blåmes och koltrast är några av de vanligaste arterna i området. Andra arter som påträffats är t.ex. mindre hackspett, stenknäck, steglits och gröngöling.
/Roger Larsson