Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Besökare hos MBF på Bondebackadagen. Foto: Anita Nilsson

Bondebackadagen den 19 augusti välbesökt

Traditionsenligt, söndagen före skolstart, var det även i år arrangerat för allmänheten att komma till Föreningsgården och ta del av vad föreningarna har att erbjuda. Solen sken och tillströmningen av intresserade var god.
MBF serverade mynta- och körvel-te samt bjöd på smakliga äpplen. Och förstås så dryftades allehanda naturspörsmål med besökarna, som också kunde bekanta sig med våra tubkikare. Tipstävling var anordnad för både barn och vuxna, med frågor från alla föreningarna.
15 resp. 39 svar lämnades in och priser utdelades.

Läs hela rapporten här!

Motala Biologiska förening, Scouterna, Biodlarna, Frilufsarna och Sändareamatörerna.

Fågelinventering i Sjöbo-Knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under perioden 5/4-14/6, då
6 besök (ett varannan vecka) har gjorts. Syftet har varit att få fram vilka arter som häckar i området och alltså inte exakt hur många av varje art. Vid varje inventeringstillfälle har området delats in i 2 områden, precis som deltagarna delat upp sig varje gång i 2 grupper och gått runt var sitt område. Resultatet måste utvärderas, men ca 35 arter har påträffats, men hur många av dem som bedöms häcka får vi återkomma till. Bofink, blåmes och koltrast är några av de vanligaste arterna i området. Andra arter som påträffats är t.ex. mindre hackspett, stenknäck, steglits och gröngöling.

/Roger Larsson

2018-05-27

MBF deltog på trädgårdsmässan

MBF ställde ut på Trädgårdsmässan den 26-27 maj i Stadsparken i Motala. Vi hade en mycket bra placering med tubkikare ut mot Vätternviken som besökarna gärna tittade i. Montern bemannades av våra medlemmar som tog olika pass och hade trevliga möten med besökare vid vår monter. Roger Larsson, styrelseledamot i MBF, intervjuades i Trädgårdssoffan av reporter Bella Linde om vår verksamhet. Det var premiär för Trädgårdsmässan i Motala, och troligen kommer den tillbaka nästa år. Det var en mycket trevlig mässa med många besökare i strålande väder.
/Christer Johansson