Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Roger Larsson avtackades som ordförande
Vid månadsträffen den 14/3 i MBF-lokalen harangerades vår nyligen avgångne styrelseordförande, Roger Larsson. Efter åtta väl genomförda ordförandeår, dessförinnan både som styrelseledamot och som drivande i programkommittén, var han mycket väl värd den uppvaktning som nu vid mötets inledning delgavs Roger.

Tillträdande ordföranden Gunnar Myrhede överräckte en färgglad blomsterbukett och kassören Evald presenterade föreningens gåva: en i trä snidad och bemålad silvertärna, konstnär: Dag Andersson, Motala.
Roger fortsätter dock sitt arbete i föreningen, nu som ledamot i styrelsen.

Text: Evald Markheden. Foto: Anita Nilsson.

Gunnar Myrhede är föreningens
nya ordförande
Vid styrelsemöte den 26/2 2018 valdes Gunnar till ordförande och Roger Larsson till vice ordförande. Gunnar har under en lång period tidigare varit vice ordförande. En annan förändring blir att styrelsen kommer att hjälpas åt att hålla i månadsträffarna. Se vidare under Aktuellt nedan.

Bussresa till Hornborga-sjön lördagen den 7 april!

Vi var 9 MBF:are som var på härlig utflykt till Hornborgasjön i fint vårväder tillsammans med Tåkerns fältstation som var arrangör av resan.

Vi fick uppleva 22 500 tranor, ett par tusen sångsvan och olika gäss och änder. Vi hade totalt 58 arter bl.a sensationellt en vit stork, fjällgås, bläsgås, röd glada m.m.

En magnifik ljudupplevelse med tranors och sångsvanars mäktiga trumpetande.

Mycket folk som vanligt och f.ö var det tranfestival denna helg.

Stort tack till Bengt och Bosse från Tåkerns fältstation som arrangerande resan.

Foto: Maria Rasch

Vårens sista Öppet hus i föreningslokalen

Torsdagen den 19 april
kl 17.00 -18.00

MBF håller Öppet hus i föreningslokalen en dag i månaden under vår och höst, oftast sista torsdagen i månaden, kl 17-18. Välkomna att t.ex. läsa eller låna böcker och tidskrifter, diskutera naturobservationer mm.
Vi bjuder på kaffe!

K
ontaktperson: Anita Nilsson, 070-642 25 54.

Välkomna!

2017-03-15

Uggleföredrag med Patrik Olofsson

Närmare 100 personer! hade bänkat sig i bibliotekets föreläsningssal när Patrik Olofsson besökte Motala den 13 mars. Patrik som bl a arbetar som filmare och skribent. Han har gjort ett 10-tal filmer åt SVT och skrivit flera böcker. Patrik pratade och visade fantastiska bilder på ugglorna som finns i Sverige. Han redogjorde
bl a för hur de lever, deras olika beteenden och hur det går för dem.

/Roger Larsson