Det är nu snart 3 år sedan föreningen satte upp uggleholkar, men ännu
           har det inte varit några häckningar i dem. Vi får följa detta med spänning             under kommande vårvinter!

2020-11-22

P.g.a. de rådande restriktionerna gällande Covid-19 har föreningen inga fler aktiviteter under 2020.

Hökuggla som uppehöll sig vid Göta kanal, Motala, okt/nov förra året.

14-15/11 Kommunrally – fågelskådning

Som vanligt arrangerades det årliga kommunrallyt tredje helgen i november i Östergötland.

Rallyt pågår hela helgen och är en tävling mellan landskapets kommuner om att se så många fågelarter som möjligt. I Motala deltog ett 30-tal personer och totalt i Östergötland var det hela 266 deltagare, vilket var rekord. I Motala hittades hela 107 fågelarter, vilket också är rekord! Bara Norrköping och Linköping lyckades hitta fler.

2019-11-23

Kommunrally

Den 16-17/11 avgjordes "Kommunrallyt" som är en tävling mellan kommunerna i Östergötland att hitta flest fågelarter under en helg och anordnades av Östergötlands Ornitologiska förening. Ett mycket trevligt och spännande arrangemang som engagerade över 200 skådare i länet. Vi var 15 personer från Motala som kollade igenom hela kommunen i regn, dis och blåst. 87 arter hittades och räckte till en fjärdeplats vilket var mycket bra! Bl.a sågs järpe, blå kärrhök, tjäder och en svärta i Hårstorpssjön. Norrköping vann med 128 arter och Linköping blev tvåa med 113.
Christer Johansson