Det är nu snart 3 år sedan föreningen satte upp uggleholkar, men ännu             har det inte varit några häckningar i dem. Vi får följa detta med spänning             under kommande vårvinter!

2020-11-22

P.g.a. de rådande restriktionerna gällande Covid-19 har föreningen inga fler aktiviteter under 2020.

Hökuggla som uppehöll sig vid Göta kanal, Motala, okt/nov förra året.

14-15/11 Kommunrally – fågelskådning

Som vanligt arrangerades det årliga kommunrallyt tredje helgen i november i Östergötland.

Rallyt pågår hela helgen och är en tävling mellan landskapets kommuner om att se så många fågelarter som möjligt. I Motala deltog ett 30-tal personer och totalt i Östergötland var det hela 266 deltagare, vilket var rekord. I Motala hittades hela 107 fågelarter, vilket också är rekord! Bara Norrköping och Linköping lyckades hitta fler.

2020-02-07

Riksinventering av berguv

Berguv har utsetts till riksinventeringsart 2019 och 2020. Orsaken är att det från många håll i landet rapporterats om kraftigt minskande förekomst. För att få en bättre bild över berguvens situation och förstå orsakerna till den eventuella minskningen behöver arten följas upp. Riksinventering av berguv har gjorts vid sju tillfällen tidigare, den senaste för 10 år sedan, då det fanns ca 500 par i landet. Berguven inventeras bäst under perioden februari till april. Mest aktiv är den i skymningen. I Motala kommun kommer MBF att inventera berguv. Den som har uppgifter om berguv får gärna kontakta föreningen; info@motalabiologiskaforening.se eller kontakta Roger Larsson, tel 070-6525519.