2017-05-11

Naturskyddsföreningen har 2017-05-22: Naturguidning på Djurkällaplaltåns isälsvsdelta

Var med och upplev det magnifika resultatet av isälvsavlagringar med, en 600 meter lång centralås med getrygg, isälvsdeltan, åsnät, åsgropar och mängder av dödisgropar! Med ökad kunskap om vårt hänförande landskap, utvecklad naturguidning kan vi tillsammans stärka Motalas attraktionskraft och levandegöra våra många fantastiska naturområden.

Aktiviteten den 22 maj ska ses som ett första steg att gemensamt utveckla en kultur- och naturturism i Motala kommun. Vi lyfter fram Djurkällaplatån, en helt fantastisk, men ofta förbisedd pärla i vårt landskap i Motala.

Djurkällaplatån, eller i folkmun kallad Ödebyskogen, är en unik isälvsavlagring, bildad i samband med Baltiska issjöns avtappning, för ca 11500 år sedan, och klassad som ett geologiskt riksintresse. Det finns konkreta planer på en lokal slinga av Östgötaleden i detta område. Platsen ligger i ett attraktivt vandringsavstånd från Varamon. Djurkälla kan ses som en naturlig port mot vårt norra spännande skogs- och kulturlandskap, en port från stad till landbygd.
Aktiviteten den 22 maj har följande upplägg:

Kl. 17.30, samling vid Djurkälla Gatugård. Här har vi en teoretisk genomgång över vad vi får se under kvällens vandring på den planerade lokala slingan på Djurkällaplatån. Kaffe serveras i samband med frågestund och diskussion.
Kl. 18.30, förflyttar vi oss till Åvik, Baptisternas sommarhem, som utgör utgångspunkt för en ca 5 km vandring.
Kl. 18.35 – ca 20.00 Vandring på Östgötaledens tilltänkta lokala slinga på Djurkällaplatån, utmed centralåsen och dess branta sluttningar och upp till Västgöteby med en vacker löväng. Tillbakagång via parallell ås och utsikt över ett vackert åsnätlandskap.

ANMÄLAN: Till e-postadress: strom@rolf@gmail.com eller telefon: 070-543 82 51 (dagtid 10-17)
Arrangör: Naturskyddsföreningen Motala Avgift: Avgiftsfri aktivitet
Guide: Per-Gunnar Igelström, Naturskyddsföreningen Motala