Var med och inventera fåglar våren 2019

Fågelinventering i Staffanstorp
Vi inventerar fågellivet i Staffanstorps naturreservat 2019.
Vi samlas på parkeringen vid Staffanstorp, kl 18.00 förutom söndagen den 2/6, då det är kl 06.00.

Inventeringstillfällena är den 4/4, 17/4, 2/5, 16/5, 2/6 kl 06.00 och den 13/6.
Kontaktperson: Gunnar Myrhede, 076-836 24 39
och Roger Larsson, 070-652 55 19.

Inventering av Mindre hackspett i Motala kommun
Uppföljning av inventering från 80-talet i hela landet. Inventeras i rutnät. Åtminstone sju rutor att följa upp i Motala kommun!

De flesta ligger nära Motala tätort. Tre besök under tidig vår och leta bohål och sovhål i döda träd och lyssna efter spettarna! Inventeringen samordnas av Lantbruksuniversitet och ska pågå 2019–2021. Kontakta mig så samordnar vi inventeringen här i Motala! Gunnar Myrhede, 076-836 24 39.

MBF:are snickrade insektshotell

Kul, roligt, intressant och meningsfullt hade de 8
MBF-medlemmar som deltog vid tillverkningen av insektshotell med Tomas och Inger Lundqvist, Naturskyddsföreningen i Motala, som instruktörer.

2018-02-15

Efter årsmötet - MBF står utan ordförande

Vid MBF:s årsmöte den 11/2 avgick Roger Larsson efter 8 år som föreningens ordförande. Valberedningen har inte kunnat hitta någon ny, utan styrelsen/valberedningen får arbeta vidare med frågan att hitta en ny ordförande. Michael Emtesten avgick som styrelsesuppleant och ersattes av Åsa Andersson. Till styrelseledamöter på 2 år valdes Anita Nilsson och Roger Larsson. Gunnar Myrhede, Evald Markheden och Tommy Martinsson sitter kvar då de valdes på 2 år förra året. I Programkommittén avgick Britt-Mari Pettersson och ersattes av Elke Myrhede.
Efter årsmötesförhandlingar berättade författaren och biologen
Göran Bergengren om den spännande fågeln korpen som han även skildrat i sin bok ”Korp”.