Årets program är klart

Årets program är klart och vi hoppas att alla ser fram emot nya intressanta utflykter, möten och föredrag. Väl mött och hoppas alla nya som gamla medlemmar vill fortsätta stödja MBF. Med det önskar vi alla riktigt god fortsättning på det nya året.

Läs hela vårt årsprogram för 2020! Klicka här!

Foto: Marcus Olsson

En hökuggla dök upp under de första dagarna i november och har sedan till och från gästat de centrala delarna av Motala, där den hållit till längs Göta kanal. Sedan årsskiftet har den varit stationär vid Platens grav och ses dagligen. Den har blivit en riktig kändis i Motala! Dessa bilder lyckades Marcus Olsson ta på den ganska oskygga ugglan. Hökugglan häckar företrädesvis i Norrland men uppträder vissa år söderut under vinterhalvår.

2020-02-07

Riksinventering av berguv

Berguv har utsetts till riksinventeringsart 2019 och 2020. Orsaken är att det från många håll i landet rapporterats om kraftigt minskande förekomst. För att få en bättre bild över berguvens situation och förstå orsakerna till den eventuella minskningen behöver arten följas upp. Riksinventering av berguv har gjorts vid sju tillfällen tidigare, den senaste för 10 år sedan, då det fanns ca 500 par i landet. Berguven inventeras bäst under perioden februari till april. Mest aktiv är den i skymningen. I Motala kommun kommer MBF att inventera berguv. Den som har uppgifter om berguv får gärna kontakta föreningen; info@motalabiologiskaforening.se eller kontakta Roger Larsson, tel 070-6525519.