Bondebackadagen 2019

Söndagen den 18 augusti, kl 11-14

Välkomna
till den årliga Bondebackadagen
då olika föreningar visar upp sin verksamhet
i den vackra miljön på Bondebacka

- Motala Biologiska förening,
- Biodlarföreningen
- Scouterna
- Friluftsfrämjandet
- Sändaramatörerna.

Tipstävling, provsmakning av örtte, honung,

Besök örtagården, korv med bröd och dryck, underhållning!

- A-foto kommer och visar kikare.
- Resurs- och placeringsgruppen, Motala       kommun, rekryterar familjehem mm.

Ett evenemang för hela familjen!
Välkomna!

MBF:are snickrade insektshotell

Kul, roligt, intressant och meningsfullt hade de 8
MBF-medlemmar som deltog vid tillverkningen av insektshotell med Tomas och Inger Lundqvist, Naturskyddsföreningen i Motala, som instruktörer.

2019-06-16

Vilka skådarveckor i Motala!

Sällan eller aldrig har det väl setts så många ovanliga fåglar i Motala som de senaste två veckorna. Det började med att en Sommargylling dök upp den 28/5 på nästan exakt samma ställe vid Sjöbo-Knäppan som då den senast, för elva år sedan, gästade Motala. Ska också nämnas att en sträckte förbi Råssnäs den 19/5 i år. Sedan dök en Vit stork upp den 1/6 vid Kolmetorp. Den stannade bara någon dag. Fem gånger tidigare har den rapporterats i Motala. Den 8/6 var det dags igen, då en Lundsångare hittades vid Bondebacka. Den har aldrig tidigare setts i Motala! Den har rapporterats så sent som idag. Den 13/6 upptäcktes ytterligare en art som aldrig setts tidigare i Motala (och 37 år sedan den sågs i Östergötland), nämligen en Ringand vid Illersjö. Den har också rapporterats idag. Väldigt inspirerande och kul att så många ovanliga fåglar har besökt oss och det har också inneburit att skådare från hela Östergötland de senaste veckorna besökt Motala för att titta på de rara arterna.

Roger Larsson