Nya programändringar

Styrelsen har den 4/5 beslutat om en del nya programändringar för programpunkterna under maj och juni p.g.a. smittrisken av coronaviruset. En del aktiviteter kommer att få lite annat upplägg, se under respektive programpunkt. Vi ser helst att man inte samåker, utan åker i egen bil eller på förhand tar kontakt med någon som man kan åka med. Man kan ju också åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall. Tre arbetskvällar är inplanerade vid Örtagården på Bondebacka. Nattsångarutflykten till Tåkern den 13/6 har ställts in, men kommer att ersättas av en cykelutflykt söder om Boren. Nytt styrelsemöte kommer att hållas den 29/6.

Myrinventeringar i Östergötland 2020

Under våren och sommaren 2020 kommer fågellivet att inventeras på ett antal myrar i Östergötland. I Motala kommer Kärnskogsmossen och Bredsjömossen att inventeras. Jan Eklund och Gunnar Myrhede håller i inventeringarna som samordnas av ÖgOF. Vi räknar med fyra besök vid vardera myr. Om du är intresserad av att vara med, kontakta Gunnar Myrhede, tel 076-8362439.

Fågellivet på Kärnskogsmossen och Bredsjömossen kommer att inventeras i år. Passa gärna på att följa med! Denna bild är från förra årets lyckade MBF-utflykt till Bredsjömossen, där deltagarna här spanar efter orrar. Foto: Roger Larsson

Inventering av Backsvala

BirdLife Sverige har beslutat att genomföra en riksomfattande inventering av backsvala 2020 – 2021. Detta är föranlett av artens kraftiga tillbakagång under 2000-talet. Backsvalan bygger bo, ofta kolonivis, genom att gräva 50 – 100 cm långa tunnlar, främst i sand och jord. Många av dessa kolonier återfinns i sandtäkter, bergtäkter, kalkbrott etc. Ansvarig i Motala är Gunnar Myrhede, tel 076-8362439 - hör av dig till Gunnar om du är intresserad av att vara med.

Ekoxeuppropet - hjälp till att hitta ekoxar
i Östergötland

Nu behöver Länsstyrelsen hjälp av allmänheten med att följa utvecklingen av ekoxens utbredning i Sverige. Den fridlysta ekoxen har gått starkt tillbaka i norra Europa under de senaste årtiondena och är skyddad inom hela EU. Alla medlemsländer måste rapportera ekoxens status vart sjätte år.
Länsstyrelsen i Östergötland ber nu om hjälp att
rapportera fynd av ekoxen, som är Europas största skalbagge. Redan har rapporter börjat strömma in. Var med du också!

Läs mer här om hur du rapporterar!

Leta efter ekoxar i dess miljö!

2020-02-09

Årsmöte med uppskattat föredrag

Den 9/2 höll MBF årsmöte med ca 45 deltagare. Vid årsmötet avgick Gunnar Myrhede efter 2 år som ordförande och ersattes av Roger Larsson. Se samtliga val nedan. Efter årsmötesförhandlingarna höll Örebros kända och prisade kommunekolog Mats Rosenberg ett föredrag om "Från soptipp till naturreservat", vilket handlade om det storslagna restaureringsarbete som han ägnat 25 år åt och som har genomförts bl a vid de kända naturreservaten Oset och Rynningeviken runt Örebro. Genom Mats arbete har där skapats en fantastisk miljö för både djur, fåglar och människor. Föredraget var mycket uppskattat.

Vid årsmötet gjordes följande val:
Ordförande, ett år, Roger Larsson
Styrelseledamot, ett år, Magnus Thelander
Styrelseledamot, två år, Christer Johansson och Anita Nilsson
Styrelsesuppleant, ett år, Gunnar Myrhede och Monica Karlsson
Revisorer, ett år, Hans Nilsson och Mikael Andersson
Revisorsuppleant, ett år, Eva-Britt Kemmer
Programkommitté, ett år, Jane Palmborg, Gunnar Myrhede, Elke Myrhede, Monica Karlsson
Pressombud, Christer Johansson,
Pressombud suppleant, Gabriella Saxner Johansson
Biblioteksansvarig, Maria Rasch
Örtagårdsansvarig, Monica Karlsson
Valberedning, valdes ej, styrelsen fick i uppdrag att försöka lösa frågan.