Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Besökare hos MBF på Bondebackadagen. Foto: Anita Nilsson

Bondebackadagen den 19 augusti välbesökt

Traditionsenligt, söndagen före skolstart, var det även i år arrangerat för allmänheten att komma till Föreningsgården och ta del av vad föreningarna har att erbjuda. Solen sken och tillströmningen av intresserade var god.
MBF serverade mynta- och körvel-te samt bjöd på smakliga äpplen. Och förstås så dryftades allehanda naturspörsmål med besökarna, som också kunde bekanta sig med våra tubkikare. Tipstävling var anordnad för både barn och vuxna, med frågor från alla föreningarna.
15 resp. 39 svar lämnades in och priser utdelades.

Läs hela rapporten här!

Motala Biologiska förening, Scouterna, Biodlarna, Frilufsarna och Sändareamatörerna.

Fågelinventering i Sjöbo-Knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under perioden 5/4-14/6, då
6 besök (ett varannan vecka) har gjorts. Syftet har varit att få fram vilka arter som häckar i området och alltså inte exakt hur många av varje art. Vid varje inventeringstillfälle har området delats in i 2 områden, precis som deltagarna delat upp sig varje gång i 2 grupper och gått runt var sitt område. Resultatet måste utvärderas, men ca 35 arter har påträffats, men hur många av dem som bedöms häcka får vi återkomma till. Bofink, blåmes och koltrast är några av de vanligaste arterna i området. Andra arter som påträffats är t.ex. mindre hackspett, stenknäck, steglits och gröngöling.

/Roger Larsson

Feed

2017-04-05

Positiv medverkan på föreningsmässan

Föreningsmässan i Motala Sporthall hölls 2017 den 1/4 och var välbesökt. Evald Markheden, som byggde upp och bemannade MBF:s monter berättar att han nog lyckats få med ett litet antal nya medlemmar av den...   Mer

2017-04-01

Nytt i styrelsen

Styrelsen beslutade 2017-03-27 att adjungera Anita Nilsson, att delta i styrelsen fram till nästa årsmöte. Tommy Martinsson valdes på årsmötet tidigare in som ny ledamot. Vi hälsar dessa båda välkomna! I...   Mer

2017-03-31

Till minne av

Vår medlem Lars-Gunnar Nykvist avled efter en tids sjukdom den 20 mars 2017. Lars-Gunnar har under ett 10-tal år varit aktiv i MBF, där han bl a har varit ledare vid vandringar och båtutflykter. Ända fram...   Mer

2017-03-15

Uggleföredrag med Patrik Olofsson

Närmare 100 personer! hade bänkat sig i bibliotekets föreläsningssal när Patrik Olofsson besökte Motala den 13 mars. Patrik som bl a arbetar som filmare och skribent. Han har gjort ett 10-tal filmer åt SVT och...   Mer

2017-03-10

Uggleutflykt av sällan skådat slag!

Vissa aktiviteter är svårare än andra att ordna på ett bra sätt då det kräver mycket av både deltagare, ledare, väder och inte minst som i det här fallet ugglorna själva. Allt stämde denna kväll! Bra ledare i...   Mer

<< NyareÄldre >>