Bild från förra årets utflykt till Bredsjömossen. Det blir flera vandringar under hösten.

Hösten 2020

Under hösten kommer vi att genomföra alla utflykter som planerat, men vi ser fortfarande att man helst inte samåker, utan åker i egen bil eller på förhand tar kontakt med någon som man kan åka med. Man kan ju också åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall.

Föreningens månadsträffar kommer under hösten inte att hållas i föreningslokalen, utan i en grannlokal, Intresseföreningen gamla stan, 59:an, nedre kaptensgatan 7. Anledningen är förstås risken för smittspridning i vår ganska trånga lokal. Nu hoppas vi att så många som möjligt vill och har möjlighet att komma, då det är en betydligt större lokal och vi kan sitta med avstånd till varandra. Första månadsträffen i denna lokal blir den 9/9 då representant från Naturum Tåkern kommer på besök - välkomna!

Hökuggla som uppehöll sig vid Göta kanal, Motala, okt/nov förra året och som kan vara en av arterna vi hittar under årets Kommunrally.

Lör 14 - sön 15/11 OBS datum!  Kommunrally–fågelskådning

Tredje helgen i november anordnas det årliga kommunrallyt i Östergötland.

Rallyt pågår hela helgen och är en tävling mellan  landskapets kommuner om
att se så många fågelarter som  möjligt.

Alla fågelintresserade är välkomna att vara med och tävla för Motala genom Motala Biologiska förening!

Kontakta Christer Johansson, 0703-29 46 20 för mer information och anmälan.

2020-02-07

Riksinventering av berguv

Berguv har utsetts till riksinventeringsart 2019 och 2020. Orsaken är att det från många håll i landet rapporterats om kraftigt minskande förekomst. För att få en bättre bild över berguvens situation och förstå orsakerna till den eventuella minskningen behöver arten följas upp. Riksinventering av berguv har gjorts vid sju tillfällen tidigare, den senaste för 10 år sedan, då det fanns ca 500 par i landet. Berguven inventeras bäst under perioden februari till april. Mest aktiv är den i skymningen. I Motala kommun kommer MBF att inventera berguv. Den som har uppgifter om berguv får gärna kontakta föreningen; info@motalabiologiskaforening.se eller kontakta Roger Larsson, tel 070-6525519.