Skådning vid Hårstorpssjön, där bl.a. en svärta sågs. Foto: Christer Johansson

Kommunrally 16-17/11

Den 16-17/11 avgjordes "Kommunrallyt" som är en tävling mellan kommunerna i Östergötland att hitta flest fågelarter under en helg. Tävlingen anordnades av Östergötlands Ornitologiska förening. Ett mycket trevligt och spännande arrangemang som engagerade över 200 skådare i länet. Vi var 15 personer från Motala som kollade igenom hela kommunen i regn, dis och blåst. 87 arter hittades och räckte till en fjärdeplats vilket var mycket bra! Bl.a. sågs järpe, blå kärrhök, tjäder och en svärta i Hårstorpssjön. Norrköping vann med 128 arter och Linköping kom tvåa med 113.

/Christer Johansson

En hökuggla har under de första dagarna i november gästat de centrala delarna av Motala, där den höll till längs Göta kanal. Dessa bilder lyckades Marcus Olsson ta på den ganska oskygga ugglan. Hökugglan häckar företrädesvis i Norrland men uppträder vissa år söderut under vinterhalvår.
Foto: Marcus Olsson

2019-01-13

Glädjande medlemsutveckling!

MBF har idag hela 342 medlemmar, vilket är fler än på många år. Föreningen hade en topp för ca 20 år sedan då det var ca 460 medlemmar, men de senaste 10 åren har det varit drygt 300. Nu har antalet alltså åter stigit och är 342, vilket är väldigt roligt.

/Roger Larsson