Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Roger Larsson avtackades som ordförande
Vid månadsträffen den 14/3 i MBF-lokalen harangerades vår nyligen avgångne styrelseordförande, Roger Larsson. Efter åtta väl genomförda ordförandeår, dessförinnan både som styrelseledamot och som drivande i programkommittén, var han mycket väl värd den uppvaktning som nu vid mötets inledning delgavs Roger.

Tillträdande ordföranden Gunnar Myrhede överräckte en färgglad blomsterbukett och kassören Evald presenterade föreningens gåva: en i trä snidad och bemålad silvertärna, konstnär: Dag Andersson, Motala.
Roger fortsätter dock sitt arbete i föreningen, nu som ledamot i styrelsen.

Text: Evald Markheden. Foto: Anita Nilsson.

Gunnar Myrhede är föreningens
nya ordförande
Vid styrelsemöte den 26/2 2018 valdes Gunnar till ordförande och Roger Larsson till vice ordförande. Gunnar har under en lång period tidigare varit vice ordförande. En annan förändring blir att styrelsen kommer att hjälpas åt att hålla i månadsträffarna. Se vidare under Aktuellt nedan.

Bussresa till Hornborga-sjön lördagen den 7 april!

Vi var 9 MBF:are som var på härlig utflykt till Hornborgasjön i fint vårväder tillsammans med Tåkerns fältstation som var arrangör av resan.

Vi fick uppleva 22 500 tranor, ett par tusen sångsvan och olika gäss och änder. Vi hade totalt 58 arter bl.a sensationellt en vit stork, fjällgås, bläsgås, röd glada m.m.

En magnifik ljudupplevelse med tranors och sångsvanars mäktiga trumpetande.

Mycket folk som vanligt och f.ö var det tranfestival denna helg.

Stort tack till Bengt och Bosse från Tåkerns fältstation som arrangerande resan.

Foto: Maria Rasch

Vårens sista Öppet hus i föreningslokalen

Torsdagen den 19 april
kl 17.00 -18.00

MBF håller Öppet hus i föreningslokalen en dag i månaden under vår och höst, oftast sista torsdagen i månaden, kl 17-18. Välkomna att t.ex. läsa eller låna böcker och tidskrifter, diskutera naturobservationer mm.
Vi bjuder på kaffe!

K
ontaktperson: Anita Nilsson, 070-642 25 54.

Välkomna!

Feed

2018-02-27, 11:07

Gunnar Myrhede - Ny ordförande

Vid styrelsemöte den 26/2 konstituerade sig styrelsen på så sätt att Gunnar Myrhede valdes till ordförande, Roger Larsson till vice ordförande, Tommy Martinsson till sekreterare och Anita Nilsson till vice...   Mer

2018-02-15, 20:54

Efter årsmötet - MBF står utan ordförande

Vid MBF:s årsmöte den 11/2 avgick Roger Larsson efter 8 år som föreningens ordförande. Valberedningen har inte kunnat hitta någon ny, utan styrelsen/valberedningen får arbeta vidare med frågan att hitta en ny...   Mer

2018-01-23, 20:47

Fantastisk utveckling för hemsidan och facebookgruppen!

Att sociala medier blir allt viktigare i många sammanhang vet vi om. Detta gäller även MBF. Facebookgruppen är mycket aktiv och är uppe i 170 medlemmar. Hemsidan besöks varje månad av i genomsnitt närmare 1000...   Mer

2018-01-15

Vinterfågelräkning av sjöfåglar

Den 14 januari var det vinterfågelräkning av sjöfåglar i Motala ström och Motalaviken. Gunnar Myrhede var ansvarig för räkningen, men det var åtta medlemmar som räknade fåglarna. Här är resultatet: Gräsand ...   Mer

2017-11-20, 09:18

Brutusföredrag och kommunrally - lyckade evenemang!

Efter Brutus Östlings engagerade och uppskattade föredrag för knappt 2 veckor sedan, då över 100 personer kom, ar det den 18-19/11 dags för årets kommunrally, där alltså Östergötlands kommuner under en helg...   Mer

Äldre >>