Progamändringar

Styrelsen har beslutat att månadsträffen den 8/4 ställs in p.g.a. smittrisken av coronaviruset. Det är nu tyvärr den fjärde aktiviteten i rad som ställs in. Däremot har vi i nuläget planerat att utflykterna till Fågelmossen den 19/4 och Tåkern den 23/4 genomförs som planerat. För den som inte vill samåka går det ju bra att åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall. I slutet av april räknar vi med att ta ställning till om aktiviteterna under maj och juni kommer att genomföras.

En hökuggla dök upp under de första dagarna i november och har sedan till och från gästat de centrala delarna av Motala, där den hållit till längs Göta kanal. Sedan årsskiftet har den varit stationär vid Platens grav och ses dagligen. Den har blivit en riktig kändis i Motala! Dessa bilder lyckades Marcus Olsson ta på den ganska oskygga ugglan. Hökugglan häckar företrädesvis i Norrland men uppträder vissa år söderut under vinterhalvår.

2020-02-07

Riksinventering av berguv

Berguv har utsetts till riksinventeringsart 2019 och 2020. Orsaken är att det från många håll i landet rapporterats om kraftigt minskande förekomst. För att få en bättre bild över berguvens situation och förstå orsakerna till den eventuella minskningen behöver arten följas upp. Riksinventering av berguv har gjorts vid sju tillfällen tidigare, den senaste för 10 år sedan, då det fanns ca 500 par i landet. Berguven inventeras bäst under perioden februari till april. Mest aktiv är den i skymningen. I Motala kommun kommer MBF att inventera berguv. Den som har uppgifter om berguv får gärna kontakta föreningen; info@motalabiologiskaforening.se eller kontakta Roger Larsson, tel 070-6525519.