Lyckat Kommunrally - tävling i fågelskådning mellan Östergötlands kommuner den 17-18 november

Kommunrallyt är en lättsam (för de flesta) tävling mellan Östergötlands kommuner, om vem som ser flest fågelarter. Det är Östergötlands Ornitologiska Förening, ÖgOF, som arrangerar detta populära rally. Tävlingen ökar år från år och nu deltog 173 personer totalt och 18 var med från MBF.

Hela 94 arter hittades i Motala, vilket är nytt rekord för tävlingen. Det räckte till en hedersam 3:e plats efter Norrköping med 123 arter och Linköping med 116 arter. I Motala sågs t.ex. svart rödstjärt, silltrut och järpe

Naturguide Lars Fröhlich höll föredrag om "mitt Omberg".

Årsmöte 2019-02-10

Föreningen höll den 10 februari årsmöte. Vid det välbesökta mötet med ett 50-tal deltagare omvaldes Gunnar Myrhede till ordförande. I övrigt kan noteras att Åsa Andersson slutade som styrelsesuppleant och ersattes av Magnus Thelander. I programkommittén slutade Gabriella Saxner Johansson och Mikael Andersson. De ersattes av Monica Karlsson och Magnus Thelander. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar, avtackning och fika, höll Lars Frölich ett uppskattat föredrag om "mitt Omberg" där han skildrade berget utifrån en rad olika aspekter som bland annat kulturhistoriskt, botaniskt och geologiskt.

Feed

2018-06-18, 19:11

Fågelinventering i naturreservatet Sjöbo-knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under...   Mer

2018-05-27, 11:47

MBF deltog på trädgårdsmässan

MBF ställde ut på Trädgårdsmässan den 26-27 maj i Stadsparken i Motala. Vi hade en mycket bra placering med tubkikare ut mot Vätternviken som besökarna gärna tittade i. Montern bemannades av våra medlemmar som...   Mer

2018-02-27, 11:07

Gunnar Myrhede - Ny ordförande

Vid styrelsemöte den 26/2 konstituerade sig styrelsen på så sätt att Gunnar Myrhede valdes till ordförande, Roger Larsson till vice ordförande, Tommy Martinsson till sekreterare och Anita Nilsson till vice...   Mer

2018-02-15, 20:54

Efter årsmötet - MBF står utan ordförande

Vid MBF:s årsmöte den 11/2 avgick Roger Larsson efter 8 år som föreningens ordförande. Valberedningen har inte kunnat hitta någon ny, utan styrelsen/valberedningen får arbeta vidare med frågan att hitta en ny...   Mer

2018-01-23, 20:47

Fantastisk utveckling för hemsidan och facebookgruppen!

Att sociala medier blir allt viktigare i många sammanhang vet vi om. Detta gäller även MBF. Facebookgruppen är mycket aktiv och är uppe i 170 medlemmar. Hemsidan besöks varje månad av i genomsnitt närmare 1000...   Mer

<< NyareÄldre >>