Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Besökare hos MBF på Bondebackadagen. Foto: Anita Nilsson

Bondebackadagen den 19 augusti välbesökt

Traditionsenligt, söndagen före skolstart, var det även i år arrangerat för allmänheten att komma till Föreningsgården och ta del av vad föreningarna har att erbjuda. Solen sken och tillströmningen av intresserade var god.
MBF serverade mynta- och körvel-te samt bjöd på smakliga äpplen. Och förstås så dryftades allehanda naturspörsmål med besökarna, som också kunde bekanta sig med våra tubkikare. Tipstävling var anordnad för både barn och vuxna, med frågor från alla föreningarna.
15 resp. 39 svar lämnades in och priser utdelades.

Läs hela rapporten här!

Motala Biologiska förening, Scouterna, Biodlarna, Frilufsarna och Sändareamatörerna.

Fågelinventering i Sjöbo-Knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under perioden 5/4-14/6, då
6 besök (ett varannan vecka) har gjorts. Syftet har varit att få fram vilka arter som häckar i området och alltså inte exakt hur många av varje art. Vid varje inventeringstillfälle har området delats in i 2 områden, precis som deltagarna delat upp sig varje gång i 2 grupper och gått runt var sitt område. Resultatet måste utvärderas, men ca 35 arter har påträffats, men hur många av dem som bedöms häcka får vi återkomma till. Bofink, blåmes och koltrast är några av de vanligaste arterna i området. Andra arter som påträffats är t.ex. mindre hackspett, stenknäck, steglits och gröngöling.

/Roger Larsson

Feed

2018-01-23, 20:47

Fantastisk utveckling för hemsidan och facebookgruppen!

Att sociala medier blir allt viktigare i många sammanhang vet vi om. Detta gäller även MBF. Facebookgruppen är mycket aktiv och är uppe i 170 medlemmar. Hemsidan besöks varje månad av i genomsnitt närmare 1000...   Mer

2018-01-15

Vinterfågelräkning av sjöfåglar

Den 14 januari var det vinterfågelräkning av sjöfåglar i Motala ström och Motalaviken. Gunnar Myrhede var ansvarig för räkningen, men det var åtta medlemmar som räknade fåglarna. Här är resultatet: Gräsand ...   Mer

2017-11-20, 09:18

Brutusföredrag och kommunrally - lyckade evenemang!

Efter Brutus Östlings engagerade och uppskattade föredrag för knappt 2 veckor sedan, då över 100 personer kom, ar det den 18-19/11 dags för årets kommunrally, där alltså Östergötlands kommuner under en helg...   Mer

2017-09-12, 21:42

Ny sträcka på Östgötaleden invigd

Den 10 september invigdes en ny sträcka på Östgötaleden som går runt Råssnäsudden och Marieberg i Motala. Sträckan som är 5,6 km lång invigdes i samarbete mellan Motala kommun och Korpen. Gå gärna den fina...   Mer