Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Roger Larsson avtackades som ordförande
Vid månadsträffen den 14/3 i MBF-lokalen harangerades vår nyligen avgångne styrelseordförande, Roger Larsson. Efter åtta väl genomförda ordförandeår, dessförinnan både som styrelseledamot och som drivande i programkommittén, var han mycket väl värd den uppvaktning som nu vid mötets inledning delgavs Roger.
Till-trädande ordföranden Gunnar Myrhede överräckte en färgglad blomsterbukett och kassören Evald presenterade föreningens gåva: en i trä snidad och bemålad silvertärna, konstnär: Dag Andersson, Motala.

Roger fortsätter dock sitt arbete i föreningen, nu som ledamot i styrelsen.

Text: Evald Markheden. Foto: Anita Nilsson.

Gunnar Myrhede är föreningens
nya ordförande
Vid styrelsemöte den 26/2 2018 valdes Gunnar till ordförande och Roger Larsson till vice ordförande. Gunnar har under en lång period tidigare varit vice ordförande. En annan förändring blir att styrelsen kommer att hjälpas åt att hålla i månadsträffarna. Se vidare under Aktuellt nedan.

Fint resultat för MBF i Fågeltornskampen vid Illersjö våtmark
med oväntade arter

MBF deltog i Birdlifes arrangemang Tornkampen där det gället att räkna så många fågelarter som möjligt mellan kl. 5.00-13.00 lördagen
den 5 maj .
Plats var det fina fågeltornet vid Illersjö våtmark.
MBF:s lag: Per Tufvesson, Christer Eriksson, Gabriella Saxner Johansson.
Medlemmar som anslöt och deltog längre eller kortare perioder i skådandet i tornet var Christer Johansson, Åsa och Rolf Andersson.

Totalt observerades 68 arter och ovanliga arter var silltrut, smådopping, vitkindad gås, brun glada och en pilgrimsfalk som slog en fiskmås.

Vi såg 9 arter rovfåglar och bl.a olika arter sångare ex svarthätta och gransångare som nyligen anlänt samt sjöfågel och gäss bl.a förbiflygande vitkindad gäss.

Även simmande bäver sågs och en räv sågs springande på fälten. De första kabbelekorna blommade vid bäcken.
Vi fick uppleva en fin soluppgång och morgon och alla fåglarna i det fina fågeltornet i Illersjö våtmark.

Bild: Christer Johansson, Christer Eriksson, Per Tufvesson  i fågeltornet i Illersjö.
Foto: Gabriella Saxner Johansson

Tåkern tre gånger!

Efter den fina kvällsutflykten till Svälinge den 26 april ska föreningen nu vid ytterligare två tillfällen besöka Tåkern.

Först blir det månadsträff vid Naturrum den 9 maj med föredrag och kort guidning ute om förändringarna av fågelfaunan vid Tåkern. Sedan blir det klassisk nattsångarutflykt med start vid Naturrum den 9 juni. Med andra ord är det laddat för nya upplevelser och högtidsstunder vid den fina fågelsjön!

Feed

2018-02-27, 11:07

Gunnar Myrhede - Ny ordförande

Vid styrelsemöte den 26/2 konstituerade sig styrelsen på så sätt att Gunnar Myrhede valdes till ordförande, Roger Larsson till vice ordförande, Tommy Martinsson till sekreterare och Anita Nilsson till vice...   Mer

2018-02-15, 20:54

Efter årsmötet - MBF står utan ordförande

Vid MBF:s årsmöte den 11/2 avgick Roger Larsson efter 8 år som föreningens ordförande. Valberedningen har inte kunnat hitta någon ny, utan styrelsen/valberedningen får arbeta vidare med frågan att hitta en ny...   Mer

2018-01-23, 20:47

Fantastisk utveckling för hemsidan och facebookgruppen!

Att sociala medier blir allt viktigare i många sammanhang vet vi om. Detta gäller även MBF. Facebookgruppen är mycket aktiv och är uppe i 170 medlemmar. Hemsidan besöks varje månad av i genomsnitt närmare 1000...   Mer

2018-01-15

Vinterfågelräkning av sjöfåglar

Den 14 januari var det vinterfågelräkning av sjöfåglar i Motala ström och Motalaviken. Gunnar Myrhede var ansvarig för räkningen, men det var åtta medlemmar som räknade fåglarna. Här är resultatet: Gräsand ...   Mer

2017-11-20, 09:18

Brutusföredrag och kommunrally - lyckade evenemang!

Efter Brutus Östlings engagerade och uppskattade föredrag för knappt 2 veckor sedan, då över 100 personer kom, ar det den 18-19/11 dags för årets kommunrally, där alltså Östergötlands kommuner under en helg...   Mer

Äldre >>