Bondebackadagen blir i år inställd p.g.a. coronapandemin

Sommaren 2020

Efter att en hel del aktiviteter blev inställda under våren p.g.a. smittrisken av coronaviruset, har nu ändå 7 aktiviteter genomförts under maj och juni. Föreningen tar nu ett litet sommaruppehåll och nästa aktivitet är månadsträffen i augusti. Tyvärr blir utflykten till Tåkern inställd p.g.a. brist på ledare/ansvarig och även Bondebackadagen ställs in. Utflykten till Rå uddar den 30/8 kommer att genomföras. Som tidigare gäller att Vi helst ser att man inte samåker, utan åker i egen bil eller på förhand tar kontakt med någon som man kan åka med. Man kan ju också åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall.  Gällande aktiviteterna i september återkommer vi till hur vi gör med dem efter styrelsemöte den 26/8.

Trevlig sommar!

Fågellivet på Kärnskogsmossen och Bredsjömossen kommer att inventeras i år. Passa gärna på att följa med! Denna bild är från förra årets lyckade MBF-utflykt till Bredsjömossen, där deltagarna här spanar efter orrar. Foto: Roger Larsson

Inventering av Backsvala

BirdLife Sverige har beslutat att genomföra en riksomfattande inventering av backsvala 2020 – 2021. Detta är föranlett av artens kraftiga tillbakagång under 2000-talet. Backsvalan bygger bo, ofta kolonivis, genom att gräva 50 – 100 cm långa tunnlar, främst i sand och jord. Många av dessa kolonier återfinns i sandtäkter, bergtäkter, kalkbrott etc. Ansvarig i Motala är Gunnar Myrhede, tel 076-8362439 - hör av dig till Gunnar om du är intresserad av att vara med.

Ekoxeuppropet - hjälp till att hitta ekoxar
i Östergötland

Nu behöver Länsstyrelsen hjälp av allmänheten med att följa utvecklingen av ekoxens utbredning i Sverige. Den fridlysta ekoxen har gått starkt tillbaka i norra Europa under de senaste årtiondena och är skyddad inom hela EU. Alla medlemsländer måste rapportera ekoxens status vart sjätte år.
Länsstyrelsen i Östergötland ber nu om hjälp att
rapportera fynd av ekoxen, som är Europas största skalbagge. Redan har rapporter börjat strömma in. Var med du också!

Läs mer här om hur du rapporterar!

Leta efter ekoxar i dess miljö!

2019-06-16

Vilka skådarveckor i Motala!

Sällan eller aldrig har det väl setts så många ovanliga fåglar i Motala som de senaste två veckorna. Det började med att en Sommargylling dök upp den 28/5 på nästan exakt samma ställe vid Sjöbo-Knäppan som då den senast, för elva år sedan, gästade Motala. Ska också nämnas att en sträckte förbi Råssnäs den 19/5 i år. Sedan dök en Vit stork upp den 1/6 vid Kolmetorp. Den stannade bara någon dag. Fem gånger tidigare har den rapporterats i Motala. Den 8/6 var det dags igen, då en Lundsångare hittades vid Bondebacka. Den har aldrig tidigare setts i Motala! Den har rapporterats så sent som idag. Den 13/6 upptäcktes ytterligare en art som aldrig setts tidigare i Motala (och 37 år sedan den sågs i Östergötland), nämligen en Ringand vid Illersjö. Den har också rapporterats idag. Väldigt inspirerande och kul att så många ovanliga fåglar har besökt oss och det har också inneburit att skådare från hela Östergötland de senaste veckorna besökt Motala för att titta på de rara arterna.

Roger Larsson