Bild från förra årets utflykt till Bredsjömossen. Det blir flera vandringar under hösten.

Hösten 2020

Under hösten kommer vi att genomföra alla utflykter som planerat, men vi ser fortfarande att man helst inte samåker, utan åker i egen bil eller på förhand tar kontakt med någon som man kan åka med. Man kan ju också åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall.

Föreningens månadsträffar kommer under hösten inte att hållas i föreningslokalen, utan i en grannlokal, Intresseföreningen gamla stan, 59:an, nedre kaptensgatan 7. Anledningen är förstås risken för smittspridning i vår ganska trånga lokal. Nu hoppas vi att så många som möjligt vill och har möjlighet att komma, då det är en betydligt större lokal och vi kan sitta med avstånd till varandra. Första månadsträffen i denna lokal blir den 9/9 då representant från Naturum Tåkern kommer på besök - välkomna!

Leta efter ekoxar i dess miljö!

Ekoxeuppropet - hjälp till att hitta ekoxar

i Östergötland

Nu behöver Länsstyrelsen hjälp av allmänheten med att följa utvecklingen av ekoxens utbredning i Sverige. Den fridlysta ekoxen har gått starkt tillbaka i norra Europa under de senaste årtiondena och är skyddad inom hela EU. Alla medlemsländer måste rapportera ekoxens status vart sjätte år.
Länsstyrelsen i Östergötland ber nu om hjälp att
rapportera fynd av ekoxen, som är Europas största skalbagge. Redan har rapporter börjat strömma in. Var med du också!

Läs mer här om hur du rapporterar!

2018-09-27

Uppskattat föredrag om Sveriges nationalparker!

Motala bibliotek var välbesökt den 21 november då författaren och fotografen Claes Grundsten besökte Motala och berättade om Sveriges nationalparker.
Claes har som ingen annan under ca 50 år skildrat orörda landskap runt om i världen och de svenska fjällen i synnerhet.
Ett 100-tal åhörare hade bänkat sig i föreläsningssalen och fick under ca 1,5 timma höra Claes berätta om de 30 nationalparker som finns i Sverige. Med stor kunskap berättade Claes till fantastiska bilder om alltifrån hur länge parkerna funnits till dess speciella karaktär och varför just de utsetts till nationalpark. Föredraget arrangerades förutom av MBF, av Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen, Turistföreningen och Motala bibliotek.

/Roger Larsson