Inga förkunskaper krävs för att delta i våra aktiviteter. Tanken är att du i trevlig gemenskap ska kunna lära dig mer om djur och natur

Välkommen till
Kommunrallyt - en tävling i fågelskådning
lör-sön 17-18 november

Välkommen att vara med i den lättsamma tävlingen
Kommunrallyt mellan Östergötlands kommuner, om vem
som ser flest fågelarter.
Det är Östergötlands Ornitologiska Förening, ÖgOF, som arrangerar detta populära rally.

Det är ett perfekt tillfälle för dig som vill lära dig mer om fåglar!
Alla fågelintresserade är välkomna att vara med och tävla för Motala genom Motala Biologiska förening!

Anmälan görs till johan.t.jensen@gmail.com. Skriv att du representerar Motala.

Välkommen till upptaktsträff fredag 16/11, kl 18.00, i
MBF:s föreningslokal! Då lägger vi upp strategin och fikar!

Länk till ÖgOFs sida om Kommunrallyt.

Välkommen till höstens föreläsning på Motala bibliotek.
Arrangör: Motala Biologiska förening i samverkan
med Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen,
Svenska Turistföreningen och Motala bibliotek. Biljetter säljs på Motala bibliotek. Om det finns platser kvar går det även att betala inträde i samband med föreläsningen.

2017-11-20

Brutusföredrag och kommunrally - lyckade evenemang!

Efter Brutus Östlings engagerade och uppskattade föredrag för knappt 2 veckor sedan, då över 100 personer kom, ar det den 18-19/11 dags för årets kommunrally, där alltså Östergötlands kommuner under en helg tävlar om vem som kan se flest fågelarter. Tävlingen fortsätter att växa, i år deltog ca 200 personer och från Motala deltog 18. Via en sms-grupp kunde deltagarna följa vad som sågs och vad som fattades. Norrköping lyckades få ihop hela 122 arter och vann därmed tävlingen! De hade i särklass också flest antal deltagare. I Motala sågs 89 arter, vilket räckte till en delad tredjeplacering av de 10 kommuner som var med. 89 arter är rekord för Motala. Tidigare har som mest setts 83 (2016). Alla observationer finns på Artportalen. Några exempel på arter som sågs i Motala var vattenrall, nötkråka, forsärla och dubbeltrast. Deltagarna uttryckte enormt engagemang och glädje över detta arrangemang som har vuxit för varje år.

/Roger Larsson