Var med och inventera fåglar våren 2019

Fågelinventering i Staffanstorp
Vi inventerar fågellivet i Staffanstorps naturreservat 2019.
Vi samlas på parkeringen vid Staffanstorp, kl 18.00 förutom söndagen den 2/6, då det är kl 06.00.

Inventeringstillfällena är den 4/4, 17/4, 2/5, 16/5, 2/6 kl 06.00 och den 13/6.
Kontaktperson: Gunnar Myrhede, 076-836 24 39
och Roger Larsson, 070-652 55 19.

Inventering av Mindre hackspett i Motala kommun
Uppföljning av inventering från 80-talet i hela landet. Inventeras i rutnät. Åtminstone sju rutor att följa upp i Motala kommun!

De flesta ligger nära Motala tätort. Tre besök under tidig vår och leta bohål och sovhål i döda träd och lyssna efter spettarna! Inventeringen samordnas av Lantbruksuniversitet och ska pågå 2019–2021. Kontakta mig så samordnar vi inventeringen här i Motala! Gunnar Myrhede, 076-836 24 39.

MBF:are snickrade insektshotell

Kul, roligt, intressant och meningsfullt hade de 8
MBF-medlemmar som deltog vid tillverkningen av insektshotell med Tomas och Inger Lundqvist, Naturskyddsföreningen i Motala, som instruktörer.

2017-09-12

Ny sträcka på Östgötaleden invigd

Den 10 september invigdes en ny sträcka på Östgötaleden som går runt Råssnäsudden och Marieberg i Motala. Sträckan som är 5,6 km lång invigdes i samarbete mellan Motala kommun och Korpen. Gå gärna den fina leden runt Råssnäs med sina knotiga tallar och Mariebergsudden med urskogsliknande blandskog samtidigt som man har fin utsikt över Vättern!

/Roger Larsson