Mikael Andersson och Claes Thorell spanar här vid Odensbergsviken efter sävsparv som inte ville visa sig.                                 Foto: Roger Larsson

Kommunrallyt fortsätter att växa!

Den 18-19 november genomfördes årets kommunrally, där alltså Östergötlands kommuner under en helg tävlar om vem som kan se flest fågelarter. Tävlingen fortsätter att växa, i år deltog ca 200 personer och från Motala deltog 18. Via en sms-grupp kunde deltagarna följa vad som sågs och vad som fattades. Norrköping lyckades få ihop hela 123 arter och vann därmed tävlingen! De hade också flest antal deltagare. I Motala sågs 90 arter, vilket räckte till en delad tredjeplacering av de 10 kommuner som var med. 90 arter är rekord för Motala. Tidigare har som mest setts 83 (2016). Alla observationer finns på Artportalen. Några exempel på arter som sågs i Motala var vattenrall, nötkråka, forsärla och dubbeltrast. Deltagarna uttryckte enormt engagemang och glädje över detta arrangemang som har vuxit för varje år.

Foto: Roger Larsson

Bildvisning från Vättern
     den 13 december

Vid ett flertal aktiviteter i år har Vättern stått i fokus.
        Den 27/5 besökte föreningen Fjuk. Vid månadsträffen
        den 13 december visas det bilder från Vättern.

2017-03-31

Till minne av

Vår medlem Lars-Gunnar Nykvist avled efter en tids sjukdom den 20 mars 2017. Lars-Gunnar har under ett 10-tal år varit aktiv i MBF, där han bl a har varit ledare vid vandringar och båtutflykter. Ända fram tills Lars-Gunnar avled var han även styrelseledamot. Lars-Gunnar tyckte mycket om att vara ute i skog och mark. Han hade en stor erfarenhet och kunskap om livet vid och på Vättern.

En annan eldsjäl som lämnat oss är Nils Ottosson som var föreningens äldsta medlem och en av grundarna till MBF.

Ett stort tack för det ni har gjort till er båda.

/Roger Larsson