Mikael Andersson och Claes Thorell spanar här vid Odensbergsviken efter sävsparv som inte ville visa sig.                                 Foto: Roger Larsson

Kommunrallyt fortsätter att växa!

Den 18-19 november genomfördes årets kommunrally, där alltså Östergötlands kommuner under en helg tävlar om vem som kan se flest fågelarter. Tävlingen fortsätter att växa, i år deltog ca 200 personer och från Motala deltog 18. Via en sms-grupp kunde deltagarna följa vad som sågs och vad som fattades. Norrköping lyckades få ihop hela 123 arter och vann därmed tävlingen! De hade också flest antal deltagare. I Motala sågs 90 arter, vilket räckte till en delad tredjeplacering av de 10 kommuner som var med. 90 arter är rekord för Motala. Tidigare har som mest setts 83 (2016). Alla observationer finns på Artportalen. Några exempel på arter som sågs i Motala var vattenrall, nötkråka, forsärla och dubbeltrast. Deltagarna uttryckte enormt engagemang och glädje över detta arrangemang som har vuxit för varje år.

Foto: Roger Larsson

Bildvisning från Vättern
     den 13 december

Vid ett flertal aktiviteter i år har Vättern stått i fokus.
        Den 27/5 besökte föreningen Fjuk. Vid månadsträffen
        den 13 december visas det bilder från Vättern.

Feed

2017-02-01

Praktikplats hos MBF

Vi kan presentera en glädjande nyhet då Benny Ekberg, tidigare journalist och även utbildad biolog kommer att ha en praktikplats i föreningen. Benny börjar den 1 februari och kommer att vara hos MBF i två...   Mer

2017-01-12

Nytt samarbete med Studiefrämjandet

Fr o m den 1 mars kommer MBF att samarbeta med Studiefrämjandet. MBF har under många år samarbetat med NBV, men vi får nu tacka för detta och går alltså över till att samarbeta med Studiefrämjandet....   Mer

2017-01-08

Fågelholksprojektet - de två största delprojekten är nu klara!

MBF är engagerat i ett fågelholksprojekt som Motala kommun tagit initiativ till och sökt och även fått pengar till. Under det föregående året sattes 30 nya holkar upp i området vid Sjöbo/Knäppan. Den 8 januari...   Mer

2016-11-21

Nya rekord för kommunrallyt igen!

Årets kommunrally har avgjorts den 19-20/11, där alltså Östergötlands kommuner under en helg tävlar om vem som kan se flest fågelarter. Tävlingen fortsätter att växa, i år deltog ca 160 personer och dessa...   Mer

2016-10-23

Jubileum - MBF 60 år!

MBF hade den 22-23/10 Jubileumshelg. Den 22/10 var det först utflykt till Svälinge vid Tåkern. Trots regn lockade denna 10 deltagare. Gunnar Myrhede berättade att MBF bildades här i samband med att det gamla...   Mer