Årets program är klart

Årets program är klart och vi hoppas att alla ser fram emot nya intressanta utflykter, möten och föredrag. Väl mött och hoppas alla nya som gamla medlemmar vill fortsätta stödja MBF. Med det önskar vi alla riktigt god fortsättning på det nya året.

Läs hela vårt årsprogram för 2020! Klicka här!

Räkna fåglar vid ditt fågelbord!
Var med i årliga vinterfågelräkningen!

Det är nu dags för årets populära räkning "Vinterfåglar inpå knuten". Från fre 31/1 t o m mån 3/2 räknar du hur många fåglar av varje art du ser vid din fågelmatning. Tävlingen äger rum över hela Sverige i regi av SOF Birdlife Sverige.
Läs mer hur du räknar och rapporterar!

Motala ström och Motalaviken inventerades. Foto: Christer Johansson

Vinterfågelräkning av sjöfåglar den 11/1

Denna dag genomfördes den internationella midvinter-inventeringen för 54:e året i rad. MBF inventerade Motala ström och Motalaviken. Sju personer deltog och Gunnar Myrhede ansvarade för inventeringen. Här är årets resultat:

Gräsand 607
Knölsvan 7
storskrake 41
Knipa 24
Smådopping 3
Skäggdopping 7
Kanadagås 15
Storskarv 56
Summa 760

Foto: Marcus Olsson

En hökuggla dök upp under de första dagarna i november och har sedan till och från gästat de centrala delarna av Motala, där den hållit till längs Göta kanal. Dessa bilder lyckades Marcus Olsson ta på den ganska oskygga ugglan. Hökugglan häckar företrädesvis i Norrland men uppträder vissa år söderut under vinterhalvår.

2018-01-15

Vinterfågelräkning av sjöfåglar

Den 14 januari var det vinterfågelräkning av sjöfåglar i Motala ström och Motalaviken. Gunnar Myrhede var ansvarig för räkningen, men det var åtta medlemmar som räknade fåglarna. Här är resultatet:
Gräsand 575
Knölsvan 14