Bild från förra årets utflykt till Bredsjömossen. Det blir flera vandringar under hösten.

Hösten 2020

Under hösten kommer vi att genomföra alla utflykter som planerat, men vi ser fortfarande att man helst inte samåker, utan åker i egen bil eller på förhand tar kontakt med någon som man kan åka med. Man kan ju också åka direkt till utflyktsmålen, meddela respektive ledare i så fall.

Föreningens månadsträffar kommer under hösten inte att hållas i föreningslokalen, utan i en grannlokal, Intresseföreningen gamla stan, 59:an, nedre kaptensgatan 7. Anledningen är förstås risken för smittspridning i vår ganska trånga lokal. Nu hoppas vi att så många som möjligt vill och har möjlighet att komma, då det är en betydligt större lokal och vi kan sitta med avstånd till varandra. Första månadsträffen i denna lokal blir den 9/9 då representant från Naturum Tåkern kommer på besök - välkomna!

Leta efter ekoxar i dess miljö!

Ekoxeuppropet - hjälp till att hitta ekoxar

i Östergötland

Nu behöver Länsstyrelsen hjälp av allmänheten med att följa utvecklingen av ekoxens utbredning i Sverige. Den fridlysta ekoxen har gått starkt tillbaka i norra Europa under de senaste årtiondena och är skyddad inom hela EU. Alla medlemsländer måste rapportera ekoxens status vart sjätte år.
Länsstyrelsen i Östergötland ber nu om hjälp att
rapportera fynd av ekoxen, som är Europas största skalbagge. Redan har rapporter börjat strömma in. Var med du också!

Läs mer här om hur du rapporterar!

Feed

2019-01-13, 21:39

Glädjande medlemsutveckling!

MBF har idag hela 342 medlemmar, vilket är fler än på många år. Föreningen hade en topp för ca 20 år sedan då det var ca 460 medlemmar, men de senaste 10 åren har det varit drygt 300. Nu har antalet alltså...   Mer

2018-11-20, 10:37

Lyckat Kommunrally - tävling i fågelskådning mellan Östergötlands kommuner den 17-18 november

Kommunrallyt är en lättsam (för de flesta) tävling mellan Östergötlands kommuner, om vem som ser flest fågelarter. Det är Östergötlands Ornitologiska Förening, ÖgOF, som arrangerar detta populära rally....   Mer

2018-09-27, 20:57

Uppskattat föredrag om Sveriges nationalparker!

Motala bibliotek var välbesökt den 21 november då författaren och fotografen Claes Grundsten besökte Motala och berättade om Sveriges nationalparker. Claes har som ingen annan under ca 50 år skildrat orörda...   Mer

2018-06-18, 19:11

Fågelinventering i naturreservatet Sjöbo-knäppan

MBF har under våren 2018 gjort en häckfågeltaxering av områdets fåglar. Gunnar Myrhede och Roger Larsson har hållit i detta, men sammanlagt har ca 15 olika medlemmar deltagit. Inventeringen har gjorts under...   Mer