2021-06-03

Ändrade direktiv gällande Corona

Reglerna gällande pandemin har nu ändrats och det är tillåtet att max 100 personer deltar i MBF:s uteaktiviteter som är planerade för perioden juni - augusti. Fortfarande anordnas ingen samåkning och det gäller naturligtvis att hålla avstånd och tänka på hygien mm. Här följer ett utdrag från länstyrelsen hemsida om vad som gäller bla föreningar som MBF; "Regeringen har beslutat om ändringar gällande deltagarbegränsningar för exempelvis idrotts-, fritids- och kulturaktiviteter. Beslutet träder i kraft 1 juni och innebär anpassningar för olika typer av sammankomster eller tillställningar. Beslutet innebär bland annat att vid arrangemang inomhus med anvisade sittplatser får 50 personer delta. Vid arrangemang utomhus får maximalt 100 personer delta och om deltagarna anvisas sittplatser tillåts upp till 500 personer."

Beroende på lokalens eller platsens storlek och utformning kan det innebära att färre deltagare får delta. Det ska finnas möjlighet att hålla avstånd och vad som gäller regleras i Folkhälsomyndighetens föreskrifter för sammankomster och tillställningar.